Review: dEUS - Keep You Close

Toegevoegd op donderdag 15 september 2011, 12:07
Laatste update maandag 19 september 2011, 15:39
Geschreven door Wouter

Review: dEUS - Keep You Close

"Als ‘Vantage Point’ een wodka redbull was, dan is ‘Keep You Close’ een mojito" . Zo omschreef frontman Tom Barman eerder dit jaar het zesde studioalbum van zijn band dEUS. Maandenlang heeft de band, in haar eigen Vantage Point studio te Antwerpen, gewerkt aan de totstandkomking van Keep You Close. In eerste instantie stond de release gepland voor april, dit bleek niet haalbaar en de releasedatum werd opgeschoven naar september.

Het nieuwe album zet de in 2005 met Pocket Revolution ingezette muzikale lijn grotendeels verder voort. De echte experimenteerdrift die de band in de jaren 90 zo typeerde is verdwenen. De vele bezettingswisselingen in die jaren zorgde ervoor dat een nieuwe dEUS telkens erg verschilde van zijn voorganger. Nu is de band, in de huidige samenstelling, alweer zes jaar bij elkaar en dat zorgt voor een hecht en herkenbaar geluid op dit nieuwe album. Dit is duidelijk het werk van een zelfverzekerde en perfect op elkaar ingespeelde band. In vergelijking met het in 2008 uitgebrachte Vantage Point is het allemaal net wat lichter van toon, veel melodieuzer en soms zelfs bijna dansbaar. Zoals Barman zelf al zei, eerder een moijto dan een heftige redbull. Een echt rockende dEUS is het niet geworden, maar meerdere songs blijven bij de eerste luisterbeurt wel gelijk hangen. ‘Ghosts’ bijvoorbeeld heeft naast een catchy melodie ook een prachtige spanningsopbouw. Het mondt na een bijna lieflijk intro uit in een heerlijk knallende chaos. Typisch dEUS overigens om die song vervolgens abrupt te laten eindigen en bijna achteloos over te laten gaan in de eerste single “Constant Now”.

Het is exemplarisch voor een album dat aan de ene kant vertrouwd klinkt, maar tegelijkertijd ook een flinke stap vooruit is ten opzichte van ‘Vantage Point’. Het grootste verschil is de sterke collectie songs die Barman en co deze keer hebben geschreven. Alle negen songs van dit relatief korte album zijn van een zeer hoog niveau en het geheel steekt zeer sterk in elkaar. Toegegeven, erg vernieuwend is het misschien allemaal niet, maar wie maalt daarom als het resultaat zo sterk en consistent is. Ook herhaalde luisterbeurten vervelen geen seconde en brengen steeds meer diepte aan in de met veel zorg uitgewerkte songs van Keep You Close. Misschien is het enige nadeel van dit album dat een echte uitschieter als ‘Instant Street’, ‘Suds and Soda’ of ‘Nothing Really Ends’ hier niet te vinden is. Toch zijn er songs als de opener en ‘Dark Sets In’, die gelijk een blijvende indruk achterlaten en behoren tot het beste wat de band tot dusver heeft uitgebracht.

Na de release van het album op 19 september zal dEUS met deze plaat onder de arm in oktober beginnen aan een tour door Europa. De band zal in totaal zes keer Nederland aandoen in november en tevens acte de présence geven op het festival PIAS Nites op 9 december te Eindhoven.

Spotify links:

Keep You Close en Constant Now

Recensent: Wouter