Preview: Crossing Border 2011

Toegevoegd op dinsdag 15 november 2011, 16:26
Laatste update dinsdag 15 november 2011, 16:26
Geschreven door Charon

Preview: Crossing Border 2011

Vanaf morgen staat de binnenstad van Den Haag in het teken van Crossing Border. Van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 november trekken niet alleen muziekliefhebbers richting Den Haag, maar ook de literatuur liefhebber is van harte welkom. Zo is er bijvoorbeeld zaterdag om 24.00 uur 'Echt Gebeurd', gepresenteerd door Paulien Cornelissen (taal is zeg maar echt mijn ding) en Micha Wertheim. Hier kunnen mensen uit het publiek korte verhalen vertellen op het podium, die echt gebeurd zijn.

Het is erg leuk dat ze literatuur bij dit festival betrekken en als het goed is hoef je jezelf op Crossing Border geen moment te vervelen. Stiekem gaan wij van Rockblog er natuurlijk heen voor de muziek. Want man, wat staan er fijne artiesten! Hieronder wat namen die wij aanraden.

St. Vincent
Haar derde solo album 'Strange Mercy' ligt vanaf 12 september in de winkels en menig muziekliefhebber likt er zijn vingers bij af. Annie Clark, de echte naam van St. Vincent, heeft een zeer eigen stemgeluid en maakt nummers zoals niemand ze maakt. Vreemd op een hele fijne manier. Stil zitten lijkt geen optie en dat gaan we ook helemaal niet doen vrijdagavond! (vrijdag 22.15, Waterloo)

dEUS
Wie ze de afgelopen maanden nog niet heeft gezien op Lowlands of Stortemelk kan met een Crossing Border kaartje opgelucht adem halen. De Belgische rockband (die al ruim 20 jaar bestaat) is weer flink aan het touren en slaat Den Haag niet over. Ze staan in de grote zaal van het Nationale Toneel Gebouw, oftewel de Buchanan zaal. Dit zal wel even wennen zijn na de Alpha tent op Lowlands! (vrijdag 22.30, Buchanan)

William Fitzsimmons
Als je van mannen houdt die gitaar spelen en bijna fluisterend de meest gevoelige nummers zingen, zit je goed bij William Fitzsimmons. Zijn nummers zijn zo mooi dat je er zonder problemen op weg kunt dromen. Zijn baard moet je gewoon maar negeren. (zaterdag 19.45, Duitse Kerk)

Ed Sheeran
Terwijl zijn debuutalbum '+' nog uit moet komen in Nederland, is het nummer 'The A Team' al veel gedraaid op de Nederlandse radiozenders. Van 3FM megahit tot 538 Alarmschijf, het nummer wordt overal graag gedraaid. En vooral graag gehoord. (zaterdag 20.30, Bucharan)

NewVillager
NewVillager is een bandje waar je van moet houden. Je vind ze helemaal geweldig, of je vind ze helemaal niks. De muziekstijl van deze twee heren doet een beetje denken aan Wild Beasts. Als je van een kleurrijk optreden houdt moet je bij NewVillager zijn, hebben we gehoord. En ja, er zal vast ook gedanst worden. (zaterdag 21.30, Cuatro)

Sivert Høyem
De Noorweegse Sivert heeft in september zijn vierde solo album uitgebracht, 'Long Slow Distance'. Eerder heeft hij met the Volunteers de plaat 'Exiles' gemaakt. Zijn stem is er één om goed naar te luisteren. Hij vertelt verhalen in zijn nummers en doet dit op een manier dat het blijft boeien. Je wilt weten waar hij het over heeft. Als je geen zin hebt om naar schrijvers te luisteren op Crossing Border, maar wel verhalen wilt horen, ga dan naar Sivert Høyem. (zaterdag 22.30, Waterloo)

Cake
'Short Skirt/Long Jacket', wie kent dat nummer niet? Cake bestaat 20 jaar en dit vieren we natuurlijk graag met ze. Na zes jaar zonder nieuwe albums, hebben de heren van Cake in januari het album 'Showroom of Compassion' uitgebracht, welke ze in hun zelfgebouwde studio hebben geproduceerd. Het enige wat je nodig hebt bij Cake is een biertje in je rechterhand en een voet die mee kan tikken op de muziek. Moet te doen zijn. (zaterdag 23.00, Buchanan)

Wil je de timetables op je gemak bekijken? Klik hier voor het schema van vrijdag en hier voor die van zaterdag.

Nieuws submit

Heb jij zelf een nieuwtje of gerucht gevonden en wil je dit delen met ons? Klik dan hier, kies voor nieuws submit en stuur het naar onze redactie.