Goose @ Mezz, Breda 20-03-2011

Toegevoegd op woensdag 23 maart 2011, 23:49
Laatste update maandag 4 april 2011, 20:01

Goose @ Mezz, Breda 20-03-2011

En vanavond treedt er alweer een winnaar van de Belgische bandwedstrijd Humo Rock Rally op. Donderdagavond was het nog de beurt aan The Van Jets (lees hier de recensie) en vanavond is het de beurt aan Goose. Deze Belgische electropunkband bracht vorig jaar het album 'Synrise' uit. Alleen de albumhoes is al een lust voor het oog. De opvolger van 'Bring It On' uit 2006 kreeg veelal positieve recensies. Goose mag dan ook vanavond aan een uitverkochte Mezz gaan laten blijken dat dit niet meer dan terecht was.

Er staat vanavond geen band in het voorprogramma, in plaats daarvan draait de DJ al wat lekkere danceplaatjes om in de juiste sfeer te komen. Een kwartier later dan gepland, komt Goose het podium op en start direct de titeltrack van het album 'Synrise'. Het nummer wordt langzaam opgebouwd en wat direct opvalt is dat de stijl van 'Synrise' zeker is veranderd ten opzichte van de eerste plaat. Zo wilde Goose op 'Bring It On' nog wel eens kiezen voor een gitaar of basgitaar, op het laatste album is werkelijk alles ingevuld met synthesizers. Deze synthesizers blijken vanavond ook een stuk beter uit de verf te komen dan de gitaren. Na de opener zet Goose de single 'Can't Stop Me Now' in. Het is duidelijk dat de bezoekers, voornamelijk Bredanaars en Belgen, deze track kennen. Er wordt al flink meegezongen en gesprongen, het publiek heeft er zin in. Daarna volgt in een vloeiende overgang 'Black Gloves'. De oudere tracks komen door het doorvesterken van de gitaren niet goed tot zijn recht. De nummers zelf zijn gelukkig wel steeds van een uitstekend niveau. Het publiek lijkt dit gelukkig ook door te hebben en danst flink mee.

Na 'Everybody' verlaat Goose kort het podium om daarna terug te komen met een tien minuten durende versie van 'Words'. Het dak gaat er compleet af in de Dommelsch-zaal van de Mezz. Na iets meer dan een uur verlaat Goose het podium. En na het optreden is het wel duidelijk: de puike livereputatie die deze Belgische band heeft opgebouwd blijkt niet meer dan terecht. Een goed ontvangen tweede plaat en geslaagde optredens dus voor Goose. Het zal interessant worden welke we ze inslaan voor het derde album. Eerst moet Goose nog wat meer optreden, voor meer ervaring en naamsbekendheid in Nederland. Lowlands / Pinkpop?

8/10

Setlist:
Synrise