Times of Grace @ Dynamo 17-06

Toegevoegd op maandag 20 juni 2011, 12:06
Laatste update maandag 20 juni 2011, 13:11

Times of Grace @ Dynamo 17-06

Tijdens een ziekbed waarbij de vrees bestond dat Killswitch Engage' Adam Dutkiewicz wellicht permanent verlamd zou raken, schreef de gitarist in een depressie zijn meest donkere en zwaarmoedige materiaal. Eenmaal weer op de been vond de creatief leider van KsE dit niet geschikt voor zijn eigen band en zocht hij zijn oude maatje Jesse Leach (ex-zanger Killswitch Engage - KsE) op om samen het debuut album van Times of Grace ('Hymn of a Broken Man') op te nemen welke begin dit jaar werd uitgebracht. Tot zover het stukje geschiedenis aangezien de band inmiddels aan een omvangrijke tour bezig is en vanavond neerstrijkt in Dynamo te Eindhoven.

Bij aankomst aldaar blijkt de kaartverkoop tegen te vallen, waardoor na overleg tussen Dynamo en de band het concert verplaatst wordt naar de kleine zaal in de kelder. Als opwarmer mag de Nederlandse en pas opgerichte formatie Dead Man’s Curse de boel op gang helpen. De stoere en logge hardrock/metal doet met vlagen denken aan Alice in Chains en klinkt zeker niet slecht. De cover van Faith No More’s 'Midlife Crisis' lijkt wat onwennig en past ook minder goed in de set. Het publiek ondergaat het gelaten en de band verdient een bescheiden applaus.

De ruim 100 bezoekers komen duidelijk maar voor  één band. De zet om het concert te verplaatsen naar de kelder pakt daarbij erg goed uit. De ambiance en de intieme ruimte lenen zich uitstekend voor de intense muziek en teksten van Times of Grace. De band opent overtuigend met 'Strenght in Numbers' om vervolgens bijna heel het debuutalbum te spelen. De band zelf geniet duidelijk van de interactie met het publiek dat zo enorm dichtbij staat.

Het podium is niet hoger dan een kratje bier en om de bewegingsruimte te vergroten vinden we zanger Jesse regelmatig in het publiek terug. Ook Adam trekt bekken, zoekt oogcontact en speelt alsof hij nog aan het begin van zijn carrière staat. Het is noemenswaardig om te zien dat muzikanten die inmiddels op de grootste festivals en in grote zalen hebben gestaan zich zo geven voor een klein zaaltje. Na nog geen uur wordt alweer afgesloten met 'Hymn of a Broken Man' en 'Were the Spirits Lead Me'. Erg kort, maar met een overgave, energie en intensiteit dat Times of Grace er makkelijk mee weg komt.

Bekijk de onderstaande foto's ook op Flickr.