Foto's

Stone Sour @ 013: review en foto's

Toegevoegd op donderdag 11 november 2010, 10:34
Laatste update donderdag 11 november 2010, 10:37

Op 9 november was 013 de host voor twee grote namen; Stone Sour en Hellyeah komen op bezoek. Stone Sour is de band rondom zanger Corey Taylor en gitarist James Root, die we beter kennen door hun rol in Slipknot. De band heeft als support wel een hele speciale act meegenomen; Hellyeah is een zogenaamde supergroup, met leden van Mudvayne, Nothingface, Damageplan en Pantera.

Voor de vroege vogels gaat de zaal al lekker op tijd open, waar het publiek welkom wordt geheten door Dj Bidi. Wij komen echter precies op tijd voor supergroup Hellyeah. In 2007 kwam het self-titled album uit wat zeer goed werd ontvangen. Het tweede album, Stampede genaamd, is afgelopen juli uitgebracht en is met nummers als Better Man en Cowboy Way wederom ijzersterk in het genre te noemen. Live is het jammer dat de band slechts als voorprogramma staat, de setlist bestaat uit 7 nummers en wordt afgesloten met de single Cowboy Way. Hellyeah heeft een erg volwassen en sterke sound en weet hier op het podium makkelijk mee om te gaan, maar met zoveel ervaring is niet anders te verwachten.

Na Hellyeah gebeurt er iets wat ik in mijn honderden 013-bezoekjes nog niet heb meegemaakt; het podium wordt afgeschermd met een groot wit doek. Na een korte onderbreking wordt het duidelijk waarvoor het doek is opgehangen; er wordt een dramatisch muziekje ingezet en er verschijnen projecties op het doek. Al gauw zijn er achter het doek de silhouetten van de bandleden te zien en met een knal valt het doek, figuurlijk, want Stone Sour staat klaar om ons vanavond omver te blazen en begint sterk met het nummer Mission Statement.

Stone Sour @013Stone Sour @013Stone Sour @013

Na ook Reborn en Made of Scars vraagt Corey Taylor of wij kunnen helpen met de tekst, we kennen het nummer van het nieuwe Audio Secrecy album: Say You’ll Haunt Me! In rap tempo volgen ook Unfinished, Let’s Be Honest en na een praatje ook Your God worden met grof geweld richting publiek gesmeten waarna het tijd is voor wat rust. Gedurende de hele set is het al duidelijk dat de frontman leeft op de aandacht van het publiek en hij krijgt met een prachtige en emotionele akoestische versie van Bother heel de zaal op zijn hand. De rustige mood wordt nog even aangehouden met Through Glass, dat rauwer en lekkerder klinkt dan dat het op het album staat. Dit wordt al gauw weer verbroken want Digital (Did You Tell) en Get Inside, met lekkere gitaarsolo, knallen er achteraan. Met Get Inside lijkt er een einde te komen aan de set van stone sour, maar dit was het natuurlijk nog niet.

De band verdwijnt, maar komt onder luid gejuich terug voor een encore. Na de vraag hoeveel nummers ze nog zouden spelen en de daarbij horende onderhandelingen zegt Corey dat we nog 3 nummers mogen verwachten, dit zijn achtereenvolgens The Bitter End, Hell & Consequences en het toepasselijke 30/30-150; "This is where it begins & This is where it ends!" Met kanonnen die de zaal vol confetti vullen is de set, en daarmee deze heerlijke avond, afgelopen; kort, maar krachtig!

Setlist:

1. Mission Statement
  2. Reborn