Speedfest @ Klokgebouw Eindhoven 11-12

Toegevoegd op zondag 12 december 2010, 18:56
Laatste update zondag 12 december 2010, 22:19

Speedfest @ Klokgebouw Eindhoven 11-12

Voor de 5e keer vindt in Eindhoven het Speedfest plaats. Het door Peter Pan Speedrock georganiseerde festival wat ooit kleinschalig begon blijft ieder jaar maar groeien. Naast de onbekendere bandjes vinden we ook steeds grotere headliners op het programma. Dit jaar oa. Airbourne, Triggerfinger en The Exploited. Speedfest 2011 is 3 podia, 20 bands en ruim 5000 rockers.

De oude Philips fabriekshallen van het klokgebouw zijn de plaats van handeling. Het blijkt ook in deze enorme ruime hallen lastig voor een indoor festival. De wc's staan al vroeg op de avond helemaal blank, het kruispunt tussen de drie zalen loopt regelmatig vast, garderobe perikelen en de frietlucht blijft heerlijk hangen. Maar het mag de pret niet drukken. De DJ bij de eettentjes krijgt de lachers op zijn hand door Manuela van Jack Herp door de speakers te laten schallen. Het tekent de sfeer. De mengeling van hardrockers, metalheads, punkers, bikers enz. beleven een uiterst gemoedelijke dag, waarbij muziek en bier de belangrijkste ingrediënten zijn.

Met de keuzes van de bands is hier en daar wel een risicootje genomen. Municipal Waste is toch echt heel erg jaren 80 thrash. Het pakt wonderwel goed uit, al is de muziek gedateerd en zien de muzikanten er ook uit alsof ze in de jaren 80 zijn blijven hangen.

Triggerfinger is natuurlijk geen risico. Deze band staat live als een huis en heeft met het nieuwe derde album voor het tweede jaar op rij een plekje op de bill te pakken. Met de keuze voor de setlist maakt de band het zich niet makkelijk. Regelmatig gaat de vaart uit het optreden. En als je maar slechts 50 minuten speeltijd hebt, dan is een drumsolo wellicht ook niet handig. Samengevat een goed optreden, maar het drietal heeft wel eens betere shows gespeeld.

De ruimte voor het podium bij de newyorkers van Life of Agony veranderd bij de eerste tonen direct in een slagveld. Het publiek weet het prima te waarderen dat de krappe speeltijd wordt gevuld met veel oud werk van River Runs Red. Circle pits, moshen, springen en met bier smijten. Lost at 22 sluit een onvervalst geslaagd Life of Agony feestje af!

Uiteraard mogen ook de mannen van Peter Pan Speedrock op het eigen feestje acte de presence geven. Dat doen ze even voorspelbaar en degelijk als altijd. Een set met vuige garage hardrock, waarbij uiteraard ook nieuw werk van 'We Want Blood' voorbij komt. Schoppen Aas doet het als vanouds weer fantastisch.

Airbourne mag het Speedfest 2011 afsluiten. Dat is even verrassend als knap. Deze band heeft namelijk geen enkele hit op haar naam staan en jat schaamteloos haar muziek bij AC/DC. De show is niet origineel en hoogstaand wordt het nergens, maar het is wel heel leuk om naar te kijken en vooral erg Rock & Roll.