Graspop dag 1: Singing in the rain.

Toegevoegd op zaterdag 29 juni 2013, 14:33
Laatste update zondag 30 juni 2013, 16:15

Graspop dag 1: Singing in the rain.

Rockblog is dit jaar voor de eerste maal drie dagen aanwezig op Graspop Metal Meeting; het ultieme metalfeestje der lage landen. Hieronder lees je ons verslag van dag 1. Een dag die droog begon, maar erg nat eindigde.

Grave Digger opent de dag met old school heavy metal die, zo vroeg op de dag, maar niet echt lijkt aan te slaan. De veteranen doen hun stinkende best en krijgen dan ook de eerste rijen wel mee, maar op de rest van het veld maakt de band weinig indruk. Gezegd moet worden dat het geluid ook niet echt wil meehelpen. Elke noot die het hoofdpodium verlaat verwaait een beetje en de boxen halverwege het veld staan nog niet aan.

Na de lichte teleurstelling bij Grave Digger is het tijd voor Asking Alexandria. De heren komen iets later op dan gepland, maar zodra de muziek wordt ingezet gaat de tent los. Het podium wordt in zijn geheel gebruikt door de heen en weer springende mannen, en de energie is geweldig. Toch laat de zanger zo nu en dan een steekje vallen. Dit drukt de pret echter niet. Asking Alexandria mag dan ook na 45 minuten tevreden het podium verlaten.

Na de bekende Helloween intro, barst het happy metal feestje los met ‘Eagle Fly Free’. De enige klassieker die we in lange tijd voorgeschoteld krijgen van dit Duitse metal instituut. De sfeer is er gelukkig niet minder om. Helloween levert, met drummer Daniel Loeble in de hoofdrol, een topoptreden af. Als er op het einde dan ook nog eens muzikaal erfgoed als ‘I Want Out’ en ‘ Dr. Stein’  langskomt is het feest helemaal compleet.

De heren van Papa Roach zetten het feestje dat Helloween maakte voort. Direct bij het eerste nummer zingt het publiek luidkeels mee met de hyperactieve Jacoby. De band weet makkelijk van begin tot eind de aandacht vast te houden, ondanks dat de optredens de afgelopen jaren weinig variatie kennen.

Een ander instituut dat al heel wat jaartjes meedraait is Prong. Tommy Victor en zijn mannen hebben een paar mindere jaren achter de rug, maar zijn met hun nieuwe album ‘Carved in Stone’ weer helemaal terug van weggeweest. Alle hits van de band komen langs vandaag ‘ Revenge Best Served Cold’, ‘ Whose Fist is this Anyway’ en natuurlijk de ultieme Prong anthem ‘Snap Your Fingers, Snap your Neck’. Overtuigend optreden van Victor en co.

Mayhem is dan andere koek. Dit Noorse black metalinstituut doet waar het om bekend staat. De black metal die op het publiek wordt afgevuurd is strak, snel en heavy. Zanger Attila Csihar is in vorm en krijst al poserend met een schedel als een mager speenvarken.

Coal Chamber heeft vandaag stuivertje gewisseld met Soulfly. Soulfly stond in de file en Coal Chamber mocht Soulfly op de mainstage vervangen. De band leverde een gedegen maar niet opzienbarend optreden af. Het bekendste nummer van de band ‘Loco’ wordt al direct aan het begin gespeeld en daarna kakte het optreden een klein beetje in.

Korn is al jaren een graag geziene gast op Graspop. Dit optreden maakt duidelijk waarom. Jonathan Davis en de zijnen geven misschien wel het beste optreden van de dag af op de mainstage. Waar de band de afgelopen jaren nog wel eens terugviel op covers (o.a. van Pink Floyd), wordt vandaag alleen eigen werk gespeeld.  ‘Ya’ll want a Single (Fuck That)’, ‘Freak on a Leash’, ‘ Got the Life’ en oudje ‘Blind’ gaan er in als de spreekwoordelijke koek.

Na het optreden van Korn moet Soulfly hard zijn best moeten doen om het niveau bij te benen. De heren staan als afsluiter in de tent te spelen als gevolg van de switch met Coal Chamber. Deze switch pakt zeer goed uit, Soulfy heeft er zeer duidelijk zin in en speelt een geweldige show. Naast het werk van de band zelf komen er maar liefst vier nummers van Sepultura langs en eindigen ze met de intro van The Trooper van Iron Maiden.

Ook Kreator is een graag geziene gast op Graspop. Dit jaar staan ze er al weer voor de vijfde keer. De old school thrash van de band wordt hard, strak en overtuigend gebracht vandaag. De nieuwe nummers van ‘Phantom Antichrist’ gaan perfect samen met het oudere werk van de Duitsers en de show is tot in de puntjes verzorgd. Kreator mag zich dan ook kronen tot een van de beste acts van de dag

Na hun ijzersterke optreden van vorig jaar, is Twisted Sister dit jaar tot headliner gebombardeerd. ‘We’re not gonna take it’ was de Graspop anthem van 2012. Dit nummer doet het vanavond ook weer goed. Toch weet de band niet het hele optreden te boeien en ook de publieke belangstelling valt als gevolg van de regen ook een beetje tegen. Veel mensen druipen vroegtijdig af en ook de recordpoging met de lichtshow via mobiele telefoons valt in het water. Al met al een ietwat teleurstellende afsluiter. Wellicht dat Korn als afsluiter een betere optie was geweest.

recensie door Jeroen Voncken en Jos Berbee