Frank Turner & The Sleeping Souls @ Effenaar 22/09/2013

Toegevoegd op maandag 23 september 2013, 16:46
Laatste update dinsdag 24 september 2013, 11:01

Heel even moest gevreesd worden dat Frank Turner het optreden zou annuleren vandaag. Afgelopen week was hij namelijk nog genoodzaakt de show in Lausanne af te zeggen wegens een voetblessure, een bijna-hernia (een lichamelijk euvel waar hij als gevolg van het vele optreden al een tijdje mee kampt) en een verloren gegane stem. De dokter schreef hem een lange rustperiode voor. Maar Frank Turner zou Frank Turner niet zijn als hij zich door een doktersvoorschrift zou laten tegenhouden.

Dus tijdens het voorprogramma Lucero zie we Frank achter in de coulissen al vrolijk meezingen en dansen. Dus met die stem, rug en voetblessure zal het wel goed zitten, toch? Lucero doet in ieder geval haar stinkende best om de uitverkochte kleine zaal van de Effenaar in de stemming te brengen voor de hoofdact van vanavond. Dit lukt uitstekend. De band maakt pure, eerlijke, rauwe rock 'n' roll in het straatje van Social Distortion, The Gaslight Anthem en Slobberbone. Zanger Ben Nichols heeft een lekkere schuurpapieren strot en de nummers liggen goed in het gehoor. Als Frank Turner in het laatste nummer dan ook nog eens aantreedt om een moppie mondharmonica mee te spelen is het feest compleet. Al met al een hele leuke opwarmer!

Frank Turner & The Sleeping Souls laten er vervolgens geen gras over groeien en trappen af met prijsnummers 'I Still Believe' en 'Try This at Home'. Of het nu komt doordat PSV eerder die middag met 4-0 van Ajax heeft gewonnen of dat het puur en alleen door de uitstraling van Frank Turner komt laat ik in het midden, maar de sfeer zit er bij aanvang direct goed in. Tot achter in de zaal wordt meegeklapt, meegezongen en gesprongen. Nu heb ik Frank Turner (met en zonder de slapende zielen) al een aantal maal live mogen aanschouwen, maar zo goed als de sfeer vanavond is, heb ik zelden meegemaakt.

Frank zelve oogt relaxed, al laat zijn stem hem bij tijd en wijlen toch aardig in de steek en zie je dat zijn rug- en voetblessure hem zo nu en dan toch wel opspelen. Frank praat het optreden met zijn innemende monologen vrolijk aan elkaar. Zo wordt de aanwezigheid van de extra gitarist die deze tour is meegebracht uitgelegd. Frank mag namelijk op doktersadvies vanwege zijn rug eigenlijk helemaal niet meer optreden. Dit advies heeft hij uiteraard in de wind geslagen en besloten is om deze tournee alleen te zingen en de gitaarpartijen over te laten aan de extra gitarist. Trots laat hij ons zijn naar eigen zeggen 90's Marilyn Manson korset zien dat hij onder zijn blouse draagt ter bescherming van zijn rug. De vraag is natuurlijk of al deze maatregelen helpen. Zeker als je ziet hoe Frank als een bezetene over het podium rent en springt. Met een gitaar om zijn hals was hij tenminste nog vaker gebonden aan een plaats achter de microfoon. De energie is er duidelijk niet minder om.

Hoogtepunten in de set zijn er genoeg. Zo wordt het aan de extra gitarist opgedragen 'Dan's Song' (die geheel toevallig ook nog eens Dan heet) opgeleukt door een mondharmonicasolo van een uit het publiek geplukt klein jochie. Tot groot vermaakt van iedereen bespeelt Otto, zoals het kleine jochie heet en wiens leeftijd volgens mij nog niet in dubbele cijfers uit te drukken valt, de mondharmonica met volle overgave. Ook de Nederlandstalige versie van 'Eulogy', genaamd 'Lofrede', doet het erg goed in Eindhoven. Al laat het Nederlands van Frank Turner natuurlijk wel wat te wensen over. '…Niet iedereen opgroeit als astraunaut, niet iedereen geboren om te zijn William Alexander, niet iedereen kan zijn Herman Brood…' Tot slot van het optreden wordt er nog een massale sit-down gehouden tijdens 'Photosynthesis' en wordt afgesloten met een knallende versie van 'Four Simple Words'.

Ook vanavond weer weet Frank Turner iedereen dubbel en dwars te overtuigen van zijn kwaliteiten. Keer op keer weet hij de volle 100% te geven en dat valt in een tijd waar 'plastic' muziek hoogtij viert alleen maar te waarderen. Wel adviseer ik Frank om het na deze tour even een tijdje rustig aan te doen. Gezondheid gaat immers boven alles en we zien onze favoriete troubadour nu eenmaal niet graag in de lappenmand.