Dave Hause stelt niet teleur in Antwerpen

Toegevoegd op zondag 8 december 2013, 15:19
Laatste update zondag 8 december 2013, 15:19

Het kan snel gaan voor een artiest. De ene moment bewierookt voor zijn genialiteit, de andere alweer verguisd. De commentaren online waren niet mals voor Dave Hause na zijn set in Kavka eerder deze week. Dit terwijl niet hij Antwerpen in de steek liet… maar Antwerpen hem. Een publiek dat het een goed idee vond om een uitverkocht concert te veranderen in een praatcafé kan zich blijkbaar ook een scherp kritisch kantje permitteren. Misschien dat kantje dan toch meer eens aanspreken voor een gezonde dosis zelfreflectie?

Northcote

Matt Goud moet één van meest knuffelbare artiesten zijn die we de laatste jaren ontmoet heb. Een beer van een vent met een minderwaardigheidscomplex en een baard om jaloers op te zijn. Iets in die combinatie oefent wel een bepaalde aantrekkingskracht op ons uit. Zet daar dan nog eens stem als een kaas rasp onder en u heeft onze sympathie.

Akoestische punk met o.m. soul invloeden is niet iets wat u elke dag te horen krijgt. Northcote doet een frisse wind door het overbevolkte singer-songwriter landschap waaien. Op woensdag kwam hij soms nog een beetje aan de “platte kant” over. Dit lag echter meer aan de eentonigheid van sommige nummers dan aan zijn podium kunsten. Nog een paar jaartjes groeien in zijn rol als songwriter en ook dat komt helemaal goed. Burn Right Pas Them All noteren we als absolute uitschieter.

Dave Hause

Eén man met een elektrische en akoustische gitaar, een piano en sporadische begeleiding waar echt nodig. Het is een gedurfd concept voor iemand die uit de bombastische punk scene komt. Dat niet iedereen dit hem in dank afneemt is een publiek geheim. Desondanks kwam de helft van de zaal toch om hem een kans te geven. Enkele nummers diep in het Devour deel van de setlist had een beklijvende versie van Before ons al kippenvel bezorgd.

Dave Hause groeit duidelijk in de show naarmate de avond vordert. Wanneer dan het ouder materiaal en de iets bekendere nieuwe nummers aan bod beginnen te komen, schiet ook het publiek wakker. Als extraatjes worden we nog getrakteerd op guest performances van de 13-jarige Max op piano en Matt voor een ijzersterke versie van zijn eigen nummer Worry. De lijvigheid en gevarieerdheid van de setlist zorgde er zelfs voor dat Come On Kid niet helemaal gemist werd.

Akkoord, dit optreden kwam niet in de buurt van die legendarische Groezrock passage eerder dit jaar, maar zet dezelfde muzikale prestatie neer in een halflege, iets sfeervollere Kavka en de mensen spreken van één van de shows van najaar. Volgende zomer zal hij alweer op Belgische bodem te bewonderen zijn. Met full band deze keer! Stipt u dus alvast Pukkelpop 2014 maar al aan in uw agenda als niet te missen.