Lamb Of God in 013: het beste wat de metalscene anno 2014 te bieden heeft

Toegevoegd op zaterdag 11 januari 2014, 16:25
Laatste update maandag 13 januari 2014, 11:39
Geschreven door Haiko

Nadat ook de laatste veertig tickets voor Lamb Of God over de toonbank zijn gegaan, zijn zowel de Kleine Zaal als de Jupiler Zaal compleet uitverkocht op deze tweede vrijdagavond van 2014. Terwijl Chef’Special het complete avondprogramma verzorgt in de propvolle Kleine Zaal, wordt ondertussen de grote zaal opgewarmd door een halfuurtje Huntress en krap drie kwartier Poolse deathmetal van Decapitated.

Twee uur na de de aftrap van Huntress, stapt Lamb Of God dan eindelijk het podium op van 013: de eerste popzaal in Nederland waar de groovemetalband ooit speelde. Dat Randy Blythe en de zijnen er zin in hebben, blijkt direct uit de energie waarmee set-opener Desolation wordt ingezet. Blythe eist de aandacht van de enthousiaste fans meteen op en laat het gedurende de komende 75 minuten niet meer los, tenzij hij daar nadrukkelijk zelf voor kiest.

Family First

Zo kiest hij er natuurlijk voor om even stil te staan bij de tourvervanging van gitarist Mark Morton door Paul Waggoner (Between The Buried And Me), door duidelijk te maken dat het bij Lamb Of God altijd ‘Family first is. Tilburg reageert begripvol op de invalbeurt en men heeft vanavond ook niets te klagen: Waggoner bewijst zich een meer dan waardige vervanger voor Morton.

Vakmanschap

Vakkundig werkt het metal-ensemble uit Virginia de lijst met veertien van zijn sterkste tracks af. De setlist blijft voor de vierde avond op rij ongewijzigd en dus krijgt het publiek in Tilburg — dat overigens voor 95% niet uit Tilburg blijkt te komen — een mix van nieuwe knallers en oude klassiekers voor zijn kiezen. Het recentere werk wordt uit volle borst meegezongen, maar het zijn de publieksfavorieten als Redneck, Laid To Rest en Now You’ve Got Something To Die For die het beste in zowel de band als de toeschouwers naar boven brengen.

Veelzijdigheid

De Richmondse mannen bewijzen in 013 een van de meest veelzijdige bands uit het genre te zijn: Ontspannen en grappig als er een geïmproviseerde deathmetalsong, getiteld ‘Satan’ wordt gebracht nadat er een cd van Timeless Hour op het podium wordt gegooid en tegelijk bloedserieus wanneer er iemand slachtoffer wordt van onoplettendheid in de wall of death (maar er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf komt).

Het beste wat metal te bieden heeft

Lamb Of God zet een muzikaal ijzersterke performance neer in Tilburg met een niet te evenaren energielevel: het beste wat de metalscene anno 2014 te bieden heeft.