Review: Airbourne - No Guts No Glory

Toegevoegd op woensdag 10 maart 2010, 21:23
Laatste update donderdag 11 maart 2010, 13:25

Review: Airbourne - No Guts No Glory

No Guts No Glory is de nieuwe plaat van de Australische hardrockband Airbourne. Deze band rond de broertjes O’Keeffe brengt de langverwachte opvolger van Runnin’ Wild uit. Ze zijn vooral bekend door hun herkenbare AC/DC sound. Onorigineel? Er zijn slechtere bands waar je mee vergeleken kunt worden!

Het album telt 13 nummers (18 nummers bij speciale editie) pure hardrock. Geen gezeur, gitaren inpluggen en gaan! Zo zou je het motto van Airbourne kunnen omschrijven. Alles bij elkaar duurt dit 47 minuten (60 minuten met bonustracks). Het voelt als een achtbaan die een dikke drie kwartier duurt. Nergens neemt Airbourne gas terug en blijft je bombarderen met vette gitaar-riffs, opzwepende drums en dreunende baslijnen. Het is moeilijk om stil te zitten bij het luisteren van No Guts No Glory.

Tekstueel hoef je van Airbourne niet veel spannends of origineels te verwachten. “There ain’t no way but the hard way, so get used to it” en “Born to kill, It’s a way of life” zijn slechts enkele voorbeelden van de simpele maar toch wel werkende songteksten. Deze teksten zullen het zonder enige twijfel goed doen tijdens een concert van Airbourne. Ze zullen keihard meegezongen worden! Het geluid heeft vrij veel diepgang. Dit is mede te danken aan het ophangen van meerde microfoons in de opnamestudio, zo meldt de band in een interview.

En ja, natuurlijk lijken ze op AC/DC en zijn ze niet bijster origineel. De songteksten zijn een beetje makkelijk, het logo heeft zelfs iets weg van de stijl van Metallica en de albumhoes is misschien wat kitch. Maar maakt dat wat uit? Nee! Het is gewoon een prettige plaat om te luisteren. Een muzikale uitschieter zit er niet bij. Alle nummers zijn even sterk en je zult dus óf het hele album te gek vinden óf het helemaal links laten liggen. Oké, om toch dan maar een favoriete track op het album te noemen: Blonde, Bad And Beautiful.

De status van AC/DC zullen ze niet snel bereiken. Al is dat alleen al omdat muzikale impact nooit zo groot zal zijn als die van AC/DC met het uitbrengen van een Highway To Hell. Je moet Airbourne dus eigenlijk helemaal niet willen vergelijken met AC/DC. Ze hebben gewoon een hele vette rockplaat opgenomen die zeker voor de hardrocker een aanrader is. Het enthousiasme spat er tot de laatste noot vanaf en dat zal live nog beter te horen zijn. En als AC/DC dan over een paar jaar besluit te stoppen staat Airbourne ver vooraan, zo niet vooraan, om de Australische vlag over te nemen.

Er is ook een speciale digitale uitgave van dit album. Deze bevat nog 5 extra nummers die allemaal hetzelfde niveau blijven vasthouden als de rest van het album. Dit is voor de fan dus echt een aanrader. Je kunt de cd in de (betere) cd-handel kopen, maar natuurlijk ook online zoals hier.

Airbourne treedt 25 maart op in de Melkweg. Dit concert is uitverkocht. Er zijn nog wel kaarten beschikbaar voor het concert in de Pul in Uden. Kaartje kost je 17 euro (excl. servicekosten) en kun je hier kopen.

Tracklist Airbourne – No Guts No Glory

01. Born To Kill
02. No Way But The Hard Way