Review: Anathema @Effenaar

Toegevoegd op vrijdag 15 oktober 2010, 18:17
Laatste update vrijdag 15 oktober 2010, 18:20

Review: Anathema @Effenaar

Er zijn in het leven van die bands die ondanks, of juist dankzij, muzikale verandering continu een speciale plek in het muzikale spectrum innemen. Bands die in een zoektocht naar nieuwe invloeden en geluiden steeds met een progressiever en ander geluid komen en daarin uitermate goed in slagen. Een band waarvan je gaat houden en die je niet meer loslaat. Anathema is bij uitstek zo'n band. De creaties van de band zijn per album diverser en toegankelijker geworden en waar de 'metal' uit de muziek is verdwenen bleef de kenmerkende melancholie en sfeer. Toegankelijk is misschien niet eens het goede woord, want vooral de laatste twee studioalbums bleken ware groeibriljantjes. Referenties vind je in Pink-Floyd en Porcupine Tree, maar de band heeft vooral een eigen kenmerkende sound en stijl ontwikkeld, welke per album alleen maar beter lijkt te worden.

Vanavond is Anathema te gast in de Effenaar ter promotie van de nieuwe langspeler 'We're because we're here'. Opvallend dat de show niet is uitverkocht. Het gordijn bij de verhoging is zelfs dicht bij binnenkomst, maar naar mate dat de zaal volloopt gaat ook dit deel van de zaal open. Schijnbaar toch veel late beslissers die nog aan de dagkassa een kaartje hebben gekocht. De band begint met een aantal 'oudjes' van Judgement. Daarna deelt één van de drie broers Cavanagh ons mede dat het eerste deel van de set geheel uit oudjes zal bestaan en de band daarna de nieuwe CD in zijn geheel integraal zal spelen. De sobere lichtshow past bij de muziek. Geen poespas, maar de kwaliteit van de songs zal het moeten doen. Van de albums Alternative 4, A fine day to Exit en A Natrural Disaster en vooral veel van 'Judgement'  komt een uitstekende selectie voorbij. Vincent Cavanagh is uitstekend bij stem en legt erg veel gevoel in de rustigere nummers zoals 'Flying', 'One Last Goodbye' en 'Inner Silence'. Zoals gezegd wordt tijdens het tweede deel van de show de gehele nieuwe plaat gespeeld en komt ook zangeres Lee Douglas voor het eerst onstage en haar mooie zang is absoluut een extra. Toch is de keuze om de complete cd integraal te spelen niet helemaal geslaagd. Ondanks de vlekkeloze uitvoering blijkt niet al het materiaal geschikt voor een live uitvoering en verliest het optreden vaart naar het einde van de reguliere set.

Gelukkig zijn niet alle oudjes in het eerste uur vergeven en krijgen we als toegift nog een mooie akoestische uitvoering van 'Are you there'. Daarna vind de band dat het nog wel even het gaspedaal mag intrappen en doet dat met het oudste nummer van de set; 'Sleepless' van 'The Silent Enigma'. Vincent Cavanagh gaat in 'A Natural Disaster' nog een keer het prachtige vocale duel aan met Lee Douglas en zorgt voor een waar kippevel moment. Hierna lijkt men even op toestemming te moeten wachten van de Effenaar om nog één laatste song te spelen. Met Fragile Dreams komt de hele zaal nog een keer in beweging en mag de band na afloop een welverdient minutenlang applaus in ontvangst nemen. Na ruim 2 uur Anathema staan we op deze donderdagavond geheel voldaan en tevreden bijna tegen middernacht pas weer buiten. Heerlijk!