Foto's

Eindhoven Metal Meeting @Effenaar + FOTOS

Toegevoegd op vrijdag 24 december 2010, 10:16
Laatste update zondag 18 september 2011, 19:58
Nadat Eindhoven nog maar net is bijgekomen van het Speedfest en de Persistence Tour van vorige weekend, vindt een week later de Eindhoven Metal Meeting plaats. Door hevige sneeuwval in de rest van het land was het even onduidelijk wat dit voor het festival zou betekenen. Achteraf bleef de schade beperkt en kon het metalen feestje gewoon beginnen. Een verslag van dag 1...

Nadat Eindhoven nog maar net is bijgekomen van het Speedfest (hier ons verslag) en de Persistence Tour van vorige weekend, vindt een week later de Eindhoven Metal Meeting plaats. Twee dagen lang extreme metal. Door hevige sneeuwval in de rest van het land was het even onduidelijk wat dit voor het festival zou betekenen. Achteraf bleef de schade beperkt. The Vision Bleak was de enige band die daadwerkelijk heeft moeten cancellen en door wat creatief met het programma om te gaan konden de overige bands gewoon beginnen.

De Effenaar staat volledig in het teken van de Eindhoven Metal Meeting. De grote zaal en kleine zaal dienen als podia voor de optredens. Het cafe/restaurant en de lobby zijn omgebouwd voor een kleine metalmarkt waar je je euro’s kon spenderen. De eerste dag (vrijdag) is op een haar na uitverkocht. De zaterdag en combi tickets waren al langer niet meer te krijgen. Alle voorwaarden voor een goed metalfeestje zijn dus aanwezig.

Varg mag op het hoofdpodium aftrappen en doet dat solide met een pot Pagan Metal. Deze duitsers worden als grote beloften voor de de heidense metal scene gezien. De rood en zwart beschilderde mannen krijgen de eerste headbangers en een kleine pit los met een vermakelijke show. Van eigen bodem staat even later Victimizer op het podium van de kleine zaal en schoppen een dikke pot death metal met een grindcore sausje de zaal in. Terug naar de mainstage waar Pestilence zijn kunstje mag doen. Deze mannen draaien (buiten de lange break) natuurlijk alweer een tijdje mee, maar vanavond lijkt het niet echt los te willen. De band rond gitarist/zanger Patrick Mameli stoort zich aanvankelijk ook aan de lauwe ontvangst, waarop Mameli zich afvraagt of dit toch wel echt "Eindhoven de gekste is".

Inmiddels is er onduidelijkheid over de situatie van Moonspell. De mannen zijn in ieder geval nog niet aanwezig in Eindhoven, waarop de oorspronkelijke afsluiter Mayhem wordt vervroegd. Veel rook en weinig licht maken het bijna lastig om goed te zien wat er zich allemaal op het podium afspeelt. De black metal songs hebben mede door het matige geluid weinig onderscheidend vermogen. Het wordt rauw en goed uitgevoerd, maar begint het toch snel een beetje saai te worden. Attila mag zich dan weer helemaal opgeschminkt hebben met omgedraaide kruizen, bloed en andere vuiligheid, maar de band lijkt toch vooral op basis van haar cultstatus de handen op elkaar te krijgen. Het wachten op Moonspell wordt in de kleine zaal heel erg draagbaar gemaakt door een uitstekende set van The 11th Hour. De zaal staat propvol voor deze relatief nieuwe band van Ed Warby (oa. Ayreon, Gorefest) die een lekkere set vol met progressieve doommetal neerzet. Warby zit dit keer echter niet op de drumkruk, maar maakt een prima indruk als zanger/gitarist. De afwisselende sterke songs en het uitstekend geluid maken dit 1 van de betere shows van vandaag.

Inmiddels is het 00.30uur als de roadies van Moonspell het podium opsprinten. Aangezien de band oorspronkelijk om 22.30 stond geprogrammeerd zijn ze behoorlijk aan de late kant. Alles wordt echter zeer proffesioneel en snel in gereedheid gebracht en als om 01.00uur 's nachts de band aftrapt, blijkt het ook nog eens een fantastisch geluid te hebben. Hulde voor de heren technici. Moonspell speelt een mix van oud en nieuw materiaal, waarbij de nadruk van het oudere werk ligt op Irreligious en Wolfheart. Zanger Fernando Ribeiro zet zijn vocalen erg overtuigend neer en is bovendien een echte persoonlijkheid en entertainer on stage. Met de afsluiter Alma Matter eindigt dag 1 van de Eindhoven Metal Meeting veel later dan gepland. Maar ondanks de korte set van 45 minuten, eindigt het wel met de beste band van de dag. Het wachten op Moonspell was het meer dan waard!

Nieuws submit

Heb jij zelf een nieuwtje of gerucht gevonden en wil je dit delen met ons? Klik dan hier, kies voor nieuws submit en stuur het naar onze redactie.