Review: Times Of Grace - Hymn Of A Broken Man

Toegevoegd op dinsdag 25 januari 2011, 13:30
Laatste update dinsdag 25 januari 2011, 13:56
Geschreven door Jos

‘Kennen jullie deze nog?’ Het album van Killswitch Engage - Alive Or Just Breathing uit 2002? Dit was het laatste album waar Jesse Leach op te horen was als zanger van Killswitch Engage. Nu zo'n 9 jaar later heeft de zanger een reünie met de gitarist Adam Dutkiewicz van Killswitch Engage. De mannen hebben, na een bewogen tijd, samen de band Times of Grace opgericht. Het debuutalbum heeft de naam The Hymn of a Broken Man.

Times of Grace is een beetje op een eigenaardige manier begonnen. Toen Adam Dutkiewicz halverwege de tour, in Londen 2007, acuut aan z'n rug geopereerd moest worden, was hij bang dat zijn carrière over zou zijn. Hij kon niet meer normaal lopen en hierdoor was het haast onmogelijk om nog te spelen. De eerste ideeën, die uiteindelijk tot Times of Grace leidde, kwamen vanuit zijn ziekenhuisbed. Tijdens deze periode bleven er rifjes en teksten bij hem opkomen. Toen hij na een lang moeizaam herstel thuis kwam, heeft hij een taperecorder gepakt en is verschillende dingen gaan opnemen. Uiteindelijk kwam een besluit om een album te maken over zijn ervaringen. Hij belde Jesse om te vertellen dat hij hem graag als zanger voor zijn album wilde hebben.
Tevens had Leach het ook niet makkelijk tijdens maken van de muziek. De zanger had last van zware depressies en persoonlijke problemen. Hierdoor zaten beiden op hetzelfde niveau en kon Leach zich meer inleven in de pijn van Adam. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een mooie betekenis achter de nummers: ‘ook al zijn er soms zware tijden, er komen altijd weer mooie tijden terug’.
Het eerste wat ik hoor als ik dit album in mijn cd-spelers stop is het geluid van langzaam opkomende, marcherende mannen. Het eerste nummer Strength in numbers is een perfect begin. Het zet een goede toon neer en maakt mij meteen nieuwsgierig naar de rest. Na de eerste klapper schrok ik een beetje van het tweede nummer.  Fight for life komt een stuk minder overtuigend over. De harde muziek klinkt goed, maar ik vind de zang er niet helemaal goed bij passen, waardoor het niet helemaal als een geheel klinkt. Gelukkig maakt de band het weer goed met de volgende track Willing, die weer precies bij het repertoire past qua muziek en zang.
Het komt hierna eigenlijk alleen maar beter over. Deze plaat zit vol met variatie tussen harde metal en rustige tussenstukken, die het album tot een mooie samenhang van nummers maakt. Tracks waar hier goed mee gespeeld wordt zijn Live in love en Until end of days. Maar ook In the arms of mercy klinkt als de perfecte inleiding voor Hymn of a broken man.  Dit is een geniaal nummer wat heerlijk in mijn hoofd blijft rondhangen.

Na Hymn of a broken man is het tijd voor een rustig, akoestisch nummer genaamd The forgotten one. Dit is zo’n rustige tussenpose in het album waardoor je aandacht wat wordt aangescherpt. Zo kan je, na The forgotten one en de 45 seconde durende rustige intro van Hope remains, er weer keihard tegenaan.
The end of eternity is de tweede maar tevens laatste tegenvaller op het album. hij doet onder aan de rest van het album. Het is een rustig nummer, ook met hele harde uitschieters maar mist de overtuigingskracht die de rest wel heeft.  Gelukkig maakt Worlds apart alles weer goed door nog eens te laten horen hoe je metal en rustige muziek in perfecte harmonie kan mixen.
Het laatste nummer Fall from grace is een einde die elk album zou moeten hebben. Dit is een rustiger nummer en geeft de voldoening die je nodig hebt na het luisteren van een album. Het laat je nadenken over de teksten en zelfs het album nog een keer aanzetten om er nogmaals van te genieten.
Om eerlijk te zijn was ik de eerste keer niet direct overtuigd van het album. Hoe vaker je er naar luistert, hoe meer je hem gaat waarderen. Mensen die het oude werk van Killswitch Engage kennen zullen misschien moeten wennen aan het nieuwe concept. Dit is omdat Times of Grace meer variatie kent dan Killswitch Engage. Al is de vergelijking makkelijk gemaakt, toch is het beter om deze bands niet naast elkaar te leggen. Het album is misschien even wennen maar dat mag de pret niet drukken. Hymn of a broken man is een top album en mijn eerste aanrader van 2011.

Tracklist:
1. Strength In Numbers
2. Fight For Life