Royal Republic @ 013 Tilburg 04-02-2011

Toegevoegd op maandag 7 februari 2011, 17:49
Laatste update maandag 7 februari 2011, 17:49

Royal Republic @ 013 Tilburg 04-02-2011

De Zweedse band Royal Republic heeft pas één keer eerder in Nederland gestaan, voor een showcase in Bitterzoet te Amsterdam. Afgelopen vrijdag 4 februari moesten zij zichzelf bewijzen in 013 Tilburg. Na deze avond zal duidelijk moeten worden of de band ons land aan het veroveren is.

Terwijl de zaal nog gesloten is vormt zich al een aardige mensenmassa voor de deuren bij 013. Echter is dit ook deels publiek voor het optreden van Gordon, in de grote zaal. De zaal wordt geopend. Vanaf dat moment en tijdens het voorprogramma stroomt de zaal zo vol dat het toch lijkt alsof het is uitverkocht.

Het energieke trio KinKobra staat vanavond in het voorprogramma. Ze doen erg hun best maar heel overtuigend komt het niet over. Gelukkig is hun verblijf op het podium niet al te lang. Dan is het tijd voor het echte werk. Alle lichten gaan uit en er klinkt een volkslied door de zaal. Voor ons is het onbekend maar grote kans dat het Zweeds is, het land van herkomst van Royal Republic. Door een geopende deur, aan de zijkant van het podium, kunnen we al zien dat de heren er veel zin in hebben.  Bij opkomst beginnen ze dan ook meteen aan de relatief korte setlist.

Aangezien het eerste en enige album, We Are The Royal, slechts 35 minuten duurt is er veel tijd voor interactie. Zanger Adam Grahn, weet het publiek enthousiast te krijgen. Zweden wordt opgehemeld en de eerste rijen kunnen regelmatig genieten van een slok Whisky. Ook worden rifjes van bekende nummers tussendoor gespeeld. Zo passeren Sweet Home Alabama en Enter Sandman de revue. Rockblog heeft eerder in een interview het nummer Seek & Destroy aangevraagd, deze kwam ook nog even voorbij.

Op het album staan dertien vrolijke en vooral onserieuze tracks, welke live met een hele bak energie uit de boxen knallen. Een hoog springgehalte,door een aangename combinatie van britpop met punk, zorgt voor een goede sfeer en meegaand publiek in de zaal. Feesthits Underwear en Tommy-Gun komen natuurlijk richting het eind langs. Bij het laatstgenoemde nummer komt een lekkere break langs waarbij de band de hele zaal op de grond krijgt. Waarna de energie alleen nog maar harder terugkomt. Na het 'schijneinde' worden de laatste twee nummers nog als encore gespeeld. Op het nummer "Good To Be Bad" na , is  het hele album gespeeld. De band verlaat het podium en staat al vrij rap bij de eigen merchandising om met fans een praatje te houden, leuk initiatief.

Tilburg was de twee stop van de headline tour die Royal Republic door Europa gaat houden. Na Duitsland en Engeland komen ze voor festivals(o.a. Dauwpop en de Zwarte Cross) terug naar Nederland. De band laat echter zien er helemaal klaar voor te zijn. Met een energieke show, waarbij werkelijk iedereen mee werd gesleurd, is het niet meer dan terecht dat 013 uitverkocht was.

Voor de show hebben wij een interview met zanger Adam Grahn gehad, deze zal binnenkort ook op de site te vinden zijn.

Check hieronder de foto's en de setlist.

Setlist Royal Republic: