Biffy Clyro verplettert Paradiso's bovenzaal (28/11)

Toegevoegd op donderdag 29 november 2012, 12:40
Laatste update donderdag 29 november 2012, 12:45
Geschreven door Haiko

In een gezellig drukke Kleine Zaal van Paradiso stappen drie Schotten om klokslag half negen het podium op. De kledingkast van het Schotse trio Biffy Clyro is ook voor deze tour zo beperkt mogelijk gehouden; Simon, Ben en James hebben niet meer nodig dan een pantalon en een paar schoenen om hun boodschap over te brengen op de uitverkochte bovenzaal van de Nederlandse Poptempel.

Knallen

Bij de openingsklanken van het nieuwe Stingin’ Belle wordt meteen duidelijk dat men vanavond zowel op het podium als in de zaal gekomen is om te knallen. Natuurlijk worden de hits niet geheel vergeten, zo komt al vroeg op de avond het akoestische God & Satan voorbij en wordt ook Many Of Horror ten gehore gebracht. Het bekende werk zorgt voor een aangename afwisseling tijdens de anderhalf uur die de band met het Amsterdamse publiek doorbrengt. Bijgestaan door (ex-Oceansize) gitarist Mike Vennart, wisselt de Britse formatie oud werk met nieuw werk af en krijgt Amsterdam in totaal zes voorproefjes op het dubbel-album Opposites dat in januari zal verschijnen.

Toekomstmuziek

Zo wordt de popzaal naast setopener Stingin’ Belle getrakteerd op Victory Over The Sun, The Joke’s On Us, Black Chandelier, Sounds Like Balloons en deelt Biffy rake klappen uit met Modern Magic Formula, een nummer dat doet terugdenken aan de tijd voordat Puzzle het daglicht zag.

Bombastisch

Aan die tijd wordt vanavond ook daadwerkelijk aandacht geschonken, want de setlist bevat karakteristieke Biffy Clyrotracks als 27, Strung To Your Ribcage en Liberate The Illiterate.

Ook de toegift bevat met het eigenzinnige Hope For An Angel nog een terugblik naar het verleden. Alsof het zo bedoeld was, knoopt de band uit Kilmarnock er Living Is A Problem ... achteraan en worden nog eenmaal alle distortion- en fuzzpedalen uit de kast getrokken om de avond af te sluiten met de bombastiek van Mountains.

Rijp voor de Nederlandse doorbraak

Hoe uniek een intieme setting in de nok van Paradiso ook is, Biffy Clyro laat in anderhalf uur tijd zien dat het eigenlijk al lang die status had moeten ontstijgen in Nederland. Waar de band in haar thuisland bovenaan affiches van Glastonbury, Sonisphere en Reading/Leeds heeft gestaan, komt het in Nederland niet verder dan een summier plekje halverwege de dag op Pinkpop. Hopelijk kan de zesde studioplaat van de Schotten, begin volgend jaar, voor de welverdiende doorbraak in ons kikkerlandje zorgen.