Korn @ 013 Tilburg, 12-06-2013

Toegevoegd op donderdag 13 juni 2013, 23:03
Laatste update vrijdag 14 juni 2013, 16:28

Korn @ 013 Tilburg, 12-06-2013

In 2011 stond de Amerikaanse nu-metalband nog in de Dommelsch Zaal, maar vanavond mag Korn het doen met de nieuwe naam; de Jupiler Zaal. Een ander verschil; in dat jaar was de show op voorhand al uitverkocht, terwijl er nu aan de deur nog tickets verkrijgbaar zijn. Toch kan de formatie -met oudgediende Head weer met zijn vertrouwde Ibanez in de handen- rekenen op een warm en tot op het balkon toe gevulde poptempel 013.

Love and Death en Hellyeah

Het voorprogramma bestaat vandaag uit twee bands. De eerste hiervan is Love and Death, de band van de teruggekeerde Korn-gitarist Head. Hij voorziet de volle zaal van nummers met eenzelfde vibe als de hoofdact, waarbij de muziek een melodieuzere, toegankelijkere lading meekrijgt. Supergroep Hellyeah neemt dit stokje over en verplaatst de focus naar zwaardere southern metal, 'the cowboy way', zoals ze dit zelf omschrijven. Pantera-drummer Vinnie Paul houdt hierbij de boel samen middels retestrakke partijen, waar Mudvayne-zanger Chris Gray lustig overheen schreeuwt.

Korn

Dat het publiek middels de voorprogramma's wakker is geschud, lijkt wel duidelijk. Zodra de videoschermen van de hoofdact de eerste beelden vertonen, volgen onder luid gejuich de zes heren van Korn. Hieronder begeeft zich ook gitarist Head, een van de oprichters van de band, welke na een afwezigheid van 8 jaar weer van de partij is. Alhoewel het gitaarspel en de backing vocals van de langharige muzikant niet onverdienstelijk zijn, blijft hij enigszins op de achtergrond vandaag.

Het geheelplaatje van de videobeelden, de typerend ritmische nu-metal en de kenmerkende outfits -fluoriserende snaren op de bas, het geschminkte gezicht van gitarist Munky, de rondvliegende stokken van drummer Luzier en frontman Jonathan Davis gekluisterd aan zijn zilveren microfoonstandaard- zijn de kracht van de Amerikaanse band. Een set met naast klassiekers als Blind, Falling Away From Me, Coming Undone en Freak On A Leash ook ruimte voor het dubstep werk Narcissistic Cannibal en Get Up en de eigengemaakte Pink Floyd cover Another Brick In The Wall.

Al is de term nu-metal misschien minder relevant, zo interessant blijft het nog om een show van Korn te aanschouwen. Het aantal hits en de strakke live-uitvoering hiervan gaan al 20 jaar mee. Als fan mag je hopen dat de Amerikanen het intensief touren nog niet naast zich neerleggen, want een dergelijk concert is een uitstekende besteding van de woensdagavond.