Lowlands 2013 dag 2: Editors en Twenty One Pilots heersen in Biddinghuizen

Toegevoegd op zondag 18 augustus 2013, 17:30
Laatste update zondag 18 augustus 2013, 17:44
Geschreven door Gregory

Net als vorig jaar is Rockblog er weer bij op het meest relevante festival van Nederland. Dag dagelijks kruipen wij extra vroeg uit ons tentje om u op de hoogte te houden van het reilen en zijlen op Lowlands 2013. Dag twee was er eentje bomvol hoogtepunten. Enkele gevestigden waarden bevestigden, de Nederlandse toppers moesten niet onderdoen voor hun internationale collega's en Twenty One Pilots gaf de (tot dusver) show van het weekend.

Balthazar - Alpha 8,5/10

Intens genieten was het al vroeg op de dag met Belgische klasbakken Balthazar. Met ondertussen al een heel repertoire aan tophits en dat fantastische nieuwe album Rats om uit te puren gaven deze Vlamingen een show om u tegen te zeggen. We zijn nog maar net wakker of het beste optreden van dag 1 is al geƫvenaard.

Imagine Dragons - Grolsch 6/10

Drie hitjes achter de kiezen zijn meer dan genoeg om een hele Grolsch te vullen. Wat vleierij met een nummer dat Amsterdam heet en het Nederlandse publiek is al helemaal ingepakt. Wij geraakten echter niet over de flauwe vocalen van frontman Dan Reynolds.  Imagine Dragons is een band waar we op cd veel meer fan van zijn dan live.

The Opposites - Alpha 8,5/10

Hardcore is niet alleen meer voor gabbers. De jongens van The Opposites hebben hun reputatie als feestband bij uitstek niet gestolen. Na een verpletterende passage op Pinkpop moest ook de Alpha  er aan geloven. Seismologen gaven ons al te kennen dat er omstreeks 17 uur  een kleine aardbeving werd gemeten in de buurt van het Walibi park in Biddinghuizen. Naast een eigen sterke performance, zijn ook zowel alle artiesten met wie het duo een samenwerking heeft aanwezig: onder andere Sef, Mr.Probz, De Jeugd Van Tegenwoordig en Yellow Claw komen voorbij.

John Coffey - X-Ray 8,5/10

Nederland boven moeten de organisatoren van Lowlands gedacht hebben toen het zijn programmering voor zaterdag opstelde. De ene Hollandse feestband lost netjes de andere af en het 'party machen' gaat gewoon door. Confetti en gigantische moshpits,wie vroeg genoeg aan de X-Ray stond heeft een dijk van een optreden gezien.

The Lumineers - Alpha 5/10

Sommige bands zouden door een festival geboekt moeten worden om hun ene hitje te komen spelen en dan op te krassen. Lumineers is zo'n voorbeeld. Op een kippenvel moment na bij Hey Ho had deze act bijzonder weinig om het lijf. Een niet aan te horen cover van Dylan's Subterranean Homesick Blues was voor ons het teken dat we genoeg gezien hadden. Laat ons hopen dat de "ik begin een matig folk bandje omdat Mumford & Sons het best wel goed doet" hype hierna eindelijk voorbij is.

Twenty One Pilots - Charlie 9/10

De Charlie was te klein op zaterdag voor het beste optreden tot dusver op Lowlands 2013. De band die op geniale wijze wel vier genres in hun sound weet te verwerken was voor vele mensen de absolute verrassing van dit weekend. Achterwaartse salto's en kerels bovenop piano's, het is maar een kleine greep uit de uur durende gekte dat dit optreden daadwerkelijk was. Minutenlange applaus en een kwartier durende smeekbede om een toegift geven ons gelijk: Twenty One Pilots was de must check act van Lowlands 2013.

Chase and Status - Alpha 7/10

Voordat iedereen zich suf zal springen op Major Lazer zorgt Chase and Status voor een goede opwarmer op het hoofdpodium. Vandaag gelukkig geen dj set, maar de hele band op het podium. De drum 'n bass en dubstep wordt vol overtuiging gespeeld en de -tot achterin gevulde- Alpha danst er lustig op los.

Major Lazer - Grolsch 8/10

Major Lazer heeft een groot voordeel vandaag: het programma zorgt ervoor dat er amper andere acts op hetzelfde tijdstip spelen. Gevolg hiervan is dat de Grolsch-tent afgeladen vol zit. Zodra de eerste tonen worden ingezet weten we eigenlijk al genoeg: Major Lazer is klaar om de tent af te breken. Er wordt van voor naar achter door het publiek gesprongen en mee gedanst op de diepe bassen.  Diplo komt aan het begin van de set zelf met een opblaasbare bal over de handen van het publiek en ook aan overige showelementen, denk aan confetti en danseressen, is geen tekort. De show is van begin tot eind goed in elkaar gezet en het publiek is na een ruim uur vermoeid maar voldaan.

Cerebral Ballzy - Charlie 7,5/10

We waanden ons zowaar even op Groezrock toen de jonge honden van Cerebral Ballzy de Charlie betraden. Deze kerels worden terecht gezien als een van de meest talentvolle opkomende bands in hun genre. Een goeie vettige ouderwetse Hardcore show kon ons meer dan bekoren. De "kijk eens hoe punk ik ben" attitude mogen ze volgende keer gerust wel thuis laten.

Editors - Alpha 9/10

Wie gisteren nog de laatste act op de Alpha heeft meegepikt snapt maar al te goed waarom Editors als een van de grootste band van onze generatie bestempeld mag worden. Een uur en een kwartier durende demonstratie is het geworden. Negentig procent hits en tien procent nieuwe nummers  vormden de perfecte mix voor een show van de perfecte cuisine, kruid dit af met wat vuurwerk en je hebt jezelf een driesterren gig.