Suikerrock, 27-07: freakshow van de hoogste klasse.

Toegevoegd op zondag 29 juli 2012, 20:19
Laatste update maandag 30 juli 2012, 15:22

26, 27, 28 en 29 juli staat het Belgische plaatsje Tienen in het teken van het jaarlijks terugkerende Suikerrock festival. Dit erg diverse feestje heeft haar hoofdpodium op de knusse Grote Markt staan, onder toeziend oog van de grote kerk. Hiervoor heeft men een ticket nodig; de randanimaties en het tweede 'Maniacs' podium zijn gratis toegankelijk.

Rockblog on tour

Wij hebben het dit jaar iets anders aangepakt; we hebben de eerste 2 dagen -met daarop de meest rock-gerelateerde namen- van het festival gecheckt, maar hebben dit, dankzij Flanders Is A Festival, gecombineerd met een stedentripje in Brussel.

banner flanders is a festival

Dag 2: Biermenu, oude helden en rariteitenkabinet

Uitgeslapen en opgefrist begint de tweede dag in België. Voor vandaag gaan we te voet op zoek naar een (van de vele) specialiteiten-restaurant, waar een lunch op het programma staat. Voordat deze gevonden wordt, lopen we nog een markt tegen het lijf. Ook hiervan zijn er een flink aantal in Brussel te vinden, welke uit veelal opgeruimde zolders en schuurtjes bestaan. Leuk om overheen te lopen én om de euro's op zak te houden.

Naast bier, bonbons en wafels hebben ze bij restaurant Restobiéres de specialiteiten gecombineerd. Ideaal voor (wederom) een drankje en een hapje, waarbij laatsgenoemde ook weer veelvuldig wordt klaargemaakt in de alcholhoudende drank. Feestjes, drank, lekker eten en een erg gemoedelijke sfeer; ze houden wel van het goede leven in Brussel.

Wat ontbreekt er nog aan dat rijtje? juist, muziek. Als we weer in Tienen aankomen staat Sweet Savage klaar om het hoofdpodium te betreden. Hoewel er in 1987 uit elkaar gegaan werd, treden de mannen vanaf 2008 weer regelmatig op. Ondanks de leeftijd brengt het kwartet een fris geluid dat hard weet te rocken, waarbij er met een Whiskey in the Jar-cover wordt afgesloten.

Vervolgens is het podium aan Channel Zero, welke een thuiswedstrijd mag spelen.  Het is de Belgische trots als het om metal gaat en de set is dan ook het stevigste wat deze editie Suikerrock te bieden heeft. Dit resulteerd in een zeer kleine pit op de kinderkopjes van de Grote Markt, maar het is pas echt feest als de band na nummer Help! het publiek uitnodigt om het podium te beklimmen voor de laatste track.

Een korte ombouw op het podium en de wissel van -de in zwart geklede- metalheads met de oudere gezichten ervoor maakt Tienen klaar voor de passage van Status Quo. De band bestaat al meer dan 45(!) jaar en heeft in die tijd al vaker met Suikerrock te maken gehad; onder andere in 2009 en 2003 stonden zij op de Grote Markt. Naast werk van het in 2011 verschenen 'nieuwe' album Quid Pro Quo komen er vanzelfsprekend ook genoeg hits als In The Army Now, Roll Over Lay Down en Whatever You Want voorbij, waarbij de snarenplukkers zich traditioneel op een rijtje van voor naar achter bewegen. Kleine probleempjes met het geluid en het vergeten van een titel van een nummer worden ruimschoots opgevangen door de ervaring, instrumentenbeheersing en passie en plezier waarmee The Quo de muziek brengt.

De afsluiter van dag 2 is het eerste Europese optreden van de nieuwe Alice Cooper-tour. Tijdens de ombouw wordt er een groot doek met Vincent Furnier's hoofd voor het podium gehangen, welke na het gepraatte intro Vincent Prince en gedurende de eerste noten van The Black Widow naar beneden komt. Hiermee kan gelijk een set vol theatrale shockrock beginnen. Ook Cooper gaat al lang mee en draait deels op routine; toch blijven de meezingers als School's Out, Poison en No More Mr. Nice Guy de perfecte nummers van dit rariteitenkabinet en worden nieuwe tracks van album Welcome 2 My Nightmare met open armen ontvangen. Hoewel de focus op de excentrieke frontman ligt, krijgen de -eveneens knap opgemaakte- bandleden de eer die zij verdienen. Vernieuwend is de show niet en echt shockrock is eerder onder glamrock te plaatsen, maar dat doet niks af aan de fantastische afsluiting van onze Suikerrock.

Ook vandaag zorgt De Afrekening nog voor de afterparty, waar de voetjes nogmaals van de vloer gaan. Op de overige 2 dagen staan nog optredens van Mika, LMFAO, Ozark Henry en Texas op de planning, maar ons festival zit er op.

De review van Dag 1, met oa Triggerfinger en ZZ Top kan je hier vinden!