The Dirty Denims - High Five

Toegevoegd op woensdag 22 januari 2014, 22:32
Laatste update donderdag 23 januari 2014, 23:44

The Dirty Denims - High Five

We hadden er een tijdje patent op in Nederland; Modderrockbands. Bands die in stijl van AC/DC en The Ramones makkelijk in het gehoor liggende spierballenrock maakten. Meestal niet erg origineel of muzikaal onderscheidend, maar was het niet Angus Young zelf die ooit liet optekenen dat hij moeilijk doen om het moeilijk doen niet kon waarderen?

Als je tussen al die modderrockbands wil opvallen moet je jezelf wel op enige wijze onderscheidden. Op de openingstrack van High Five, het debuutalbum van The Dirty Denims noemen ze dat fit in, stand out. De band viel inmiddels op, en mocht al voor het uitkomen van hun debuut optreden op onder meer Bospop, Lowlands, Rockin’ Park en – natuurlijk – de Zwarte Cross. Daarnaast kun je The Dirty Denims kennen van DWDD en als 3fm Serious Talent. Het superaanstekelijke 24-7-365 werd in Nederland een bescheiden radiohit.

Relevantie aardig bewezen, en tijd voor een debuutalbum dus. De Denims onderscheiden zich van de meeste happy hardrockbands door het tempo net even hoger te leggen als veel van hun collega’s, maar vooral door in plaats van de eeuwige vent te kiezen voor een frontvrouw aan wiens stem je, toegegeven, even moet wennen. Vanaf het moment dat je aan het opvallende stemgeluid bent gaan wennen klinkt High Five steeds prettiger. Prima en herkenbare riffs, catchy teksten en snelle, korte nummers die het midden zoeken tussen punkrock, modderrock en soms zelfs een vleugje sixties. Met name de nummers waarin het retroaspect duidelijk terugkomt werken zeer aanstekelijk. Geen enkel nummer vliegt echt uit de bocht en met name een aantal nummers in de buik van het album – I Believe in Rock ’n Roll, Hard to Get, Going Out – misstaan zeker niet op uw rock ’n rollfeestje.

Zo wordt je absoluut blij van High Five. Oké, we kennen dit genre inmiddels wel, op High Five helaas geen nieuwe 24-7-365, en het album gaat zeker de albumjaarlijstjes niet halen, maar bekeken vanuit zijn eigen, verfrissende pretentieloosheid is dit een prima plaat. De band zelf beschrijft het nog het best: “Hoog meezinggehalte, niet bang om vies te worden én vooral niet moeilijk doen”. Als die instelling u zint zal High Five u zeker kunnen bekoren. En anders kunt u The Dirty Denims nog altijd live gaan zien. The Dirty Denims brengen een stukje vrolijkheid in deze grijze blue-monday week.

High Five, het debuutalbum van The Dirty Denims verschijnt aanstaande zondag. De band presenteert haar album zondag 26 januari vanaf 15:00 op een gratis releaseparty in PopEi in Eindhoven. ’S Avonds Op 1 februari doet de band vanaf 21:00 dit kunstje nog eens over tijdens een releaseconcert in Winston Kingdom, aan de Warmoesstraat in Amsterdam (Met Cheap Trills en Bomba Roja, kosten 7 euro).

Recensie door Camiel van Houdt.