Soulsavers - The Light That Dead See

Toegevoegd op donderdag 17 mei 2012, 00:52
Laatste update donderdag 17 mei 2012, 01:04

Soulsavers - The Light That Dead See

Rich Machin en Ian Glover zijn namen die bij de gemiddelde muziekliefhebber niet gelijk een belletje zullen doen rinkelen. Beide heren zijn dan ook beter bekend als Soulsavers en zijn onderhand al weer toe aan hun vierde album. Soulsavers maakt een mengeling van rock, soul en gospel. Machin en Glover verzorgen het muzikale gedeelte en voor het vocale gedeelte worden doorgaans diverse bekende en minder bekende zangers aangetrokken. Op hun vorige album ‘Broken’ wisten de heren o.a. Mark Lanegan, Mike Patton en Gibby Haynes te strikken voor de vocalen. Vooral de bariton van Mark Lanegan, die ook al een groot deel van de vocalen op het tweede album ‘It’s Not How Far You Fall, It’s The Way You Land’ voor zijn rekening nam, maakte indruk. Nu is er dan het vierde album ‘The Light That Dead See’ genaamd.

Op ‘The Light That Dead See’ slechts een zanger, maar dat is dan ook niet de minste. De vocalen op dit album worden namelijk verzorgd door niemand minder dan Dave Gahan van Depeche Mode. De kiem voor deze samenwerking werd gelegd tijdens de Europese tournee van Depeche Mode in 2009, waar Soulsavers fungeerde als voorprogramma. Het klikte zo goed tussen de heren dat besloten werd om samen een album te maken.

Dave Gahan schreef de teksten en nam de zang op, Machin en Glover bouwden vervolgens de nummers en de arrangementen daar om heen. Deze werkwijze heeft hier uitzonderlijk goed uitgepakt. De donkere teksten van Gahan over verdriet, pijn en hoop gaan wonderwel samen met de rijk georkestreerde rock, soul en gospel van Machin en Glover. Nummers als ‘Longest Day’, ‘Presence of God’ en ‘Take’ behoren tot het beste wat Soulsavers ooit heeft opgenomen. Wat ook erg goed is om te horen, is dat de stem van Gahan, ook na zijn ziekte en zoveelste afkickperiode, nog altijd even krachtig is. Conclusie is dat Soulsavers met ‘The Light That Dead Sea’ haar meest consistente album uit haar bestaan aflevert.