Devin Townsend Project - Epicloud

Toegevoegd op dinsdag 18 september 2012, 10:37
Laatste update dinsdag 18 september 2012, 10:42

Devin Townsend Project - Epicloud

‘Epicloud’ is al weer het vijfde album onder de naam Devin Townsend Project in 4 jaar. Nog maar net bekomen van het Imposante vierluik ‘Ki’, ‘Addicted’, ‘Ghost’ en ‘Deconstruction’, ligt het volgende album van de Canadese metalprofessor al weer in de schappen. Bij veel artiesten gaat een dergelijk ongekende productiviteit vaak ten koste van de kwaliteit van het gebodene. Zo niet bij de heer Townsend, hier is Townsend gewoonweg een te goed muzikant en componist voor.

Ook ‘Epicloud’ is weer een heerlijk album geworden. Qua sfeer ligt het album nog het meest in het verlengde van ‘Addicted’ (maar dan zonder de disco-invloeden). Grotendeels verantwoordelijk hiervoor is onze eigen Anneke van Giersbergen die evenals op ‘Addicted’ een groot deel van de zang voor haar rekening neemt. De zoetgevooisde stem van Van Giersbergen staat dan ook in mooi contrast met de geweldige scheur die de Canadees af en toe opentrekt.

Rode lijn in Townsend’s carrière is de altijd rijke productie van zijn albums. De muur van geluid die hij weet op trekken is er een waar zelfs mensen als Phil Spector een beetje bleek van wegtrekken. Koortjes, strijkers en samples dus weer te over op dit album. Waar dit bij veel bands zou lijden tot een ondoordringbaar en veel te dicht geplamuurd geluid, komt Townsend er glorieus mee weg. Nummers als ‘Lucky Animals’ (met heerlijk meebrulbaar refrein), het mooi gedragen ‘Save our Now’ (wat zo op ‘Terria’ had gekund), het opnieuw opgenomen ‘Kingdom’ en het voortrazende ‘More!’ zijn werkelijk een lust voor het oor. Alleen het akoestisch niemanddalletje ‘Divine’ valt enigszins uit de toon. Dit mag de pret echter niet drukken, ‘Epicloud’ is gewoon weer een subliem album van de Canadees. En als de kwaliteit gewaarborgd blijft, mag hij van mij gerust albums in dit tempo blijven uitbrengen. Graag zelfs!