Grizzly Bear - Shields

Toegevoegd op donderdag 20 september 2012, 21:12
Laatste update vrijdag 21 september 2012, 09:09

Grizzly Bear - Shields

Liefhebbers van de betere alternatieve gitaarpop zitten er maar warmpjes bij dit jaar. Eerder dit jaar werden ze al getrakteerd op voortreffelijke albums van The Shins en The Walkmen, vorige maand kwamen daar nog eens de eveneens niet misselijke nieuwe albums van Ariel Pink’s Haunted Graffiti, Yeasayer en Animal Collective bij en deze maand ziet het nieuwe album ‘Shields’ van Grizzly Bear het licht. Dat is dus volop genieten als je van spannende, rijk gearrangeerde gitaarpop houdt.

Grote vraag vooraf is of Grizzly Bear met haar nieuwe langspeler het meesterlijke ‘Veckatimest’ uit 2009 weet te overtreffen. Dit album tartte destijds alle verwachtingspatronen en was een grote stap voorwaarts ten opzichte van de toch al niet misselijke voorganger ‘Yellow House’. En verdorie ze flikken het weer; ‘Shields’ lost alle verwachtingen ruimschoots in en klinkt zowaar nog rijker en zelfverzekerder dan ‘Veckatimest’.

Bij albumopeners ‘Lost in Ute’ en ‘Speak in Rounds’ is het al gelijk raak. Beide nummers ademen een jaren ‘60/’70 sfeer en roepen zowaar herinneringen op aan Love’s magnum opus ‘Forever Changes’. Wat ook direct opvalt is de zang van frontman Daniel Rossen, deze klinkt zelfverzekerder en beter dan ooit.  Ook de Fleet Foxes-achtige samenzang en koortjes zijn op ‘Shields’ weer alom aanwezig. Het niveau van beide openingsnummers wordt vervolgens over de gehele linie van het album vastgehouden. Tracks als het naar het einde toe uit de bocht vliegende ‘Yet Again’, het stevige en dreigend klinkende ‘Hal Gate’ en de meer dan 7 minuten durende afsluiter en emotionele achtbaanrit ‘Sun in your Eyes’ verraden een uitzonderlijke klasse en laten een band horen die op de toppen van haar kunnen is.

Concluderend kunnen we stellen dat Grizzly Bear met ‘Shields’ een van de beste alternatieve popplaten – in het toch al niet misselijke aanbod -   van het jaar heeft gemaakt. Grizzly Bear is op 5 november live te aanschouwen in de Paradiso te Amsterdam.