Riverside - Shrine of New Generation Slaves

Toegevoegd op maandag 28 januari 2013, 12:47
Laatste update maandag 28 januari 2013, 13:07

De Polen van Riverside draaien al weer een aantal jaartjes mee in de top van het progrock genre. Met ‘Shrine of New Generation Slaves’ is de Poolse viermansformatie al weer toe aan hun vijfde studioalbum. Het album is evenals voorganger ‘Anno Domini High Definition’ een aanklacht tegen het moderne en jachtige leven van heden ten dage. Een thema dat een band als Porcupine Tree ook al eens vaker aanhaalde. Met de naam Porcupine Tree hebben we ook gelijk een van de belangrijkste muzikale referentiepunten te pakken. Ook namen als Opeth, Pain of Salvation, Anathema en de jaren ’70 hardrock van Deep Purple en Uriah Heep zijn belangrijke referentiepunten.

Nu hebben de Polen nooit zo zeer bekend gestaan om hun originaliteit. De kwaliteit van het gebodene was daarentegen wel altijd erg hoog. Hetzelfde geldt voor ‘Shrine of New Generation Slaves’. De vijfde langspeler is namelijk weer een album geworden waar de muzikale klasse van afspat. De magnifieke stem van Mariusz Duda, het inventieve gitaarspel van Piotr Grudziński en het sfeervolle toetsenwerk van Michel Lapaj zijn namelijk weer om je vingers bij af te likken.

In tegenstelling tot voorgaande albums is de toonzetting van het album een stuk mellower dan voorgangers ‘Anno Domini High Definition’ en ‘Rapid Eye Movement’, welke iets meer spierballenprog bevatten. De nummers zijn er gelukkig niet minder om. ‘The Depth of Self Delusion’, ‘Deprived (Irretrievably Lost Imagination) en ‘Escalator Shrine’ behoren simpelweg tot het beste wat de band ooit op plaat heeft gezet.

Riverside heeft dus weer een uitstekend album afgeleverd. Een album dat dankzij de afwezigheid van de gebruikelijke muzikale krachtpatserij hun meest consistente en songgerichte werk tot op heden genoemd mag worden. Recensent kijkt in ieder geval uit naar de aankomende tour van de band, waarbij ze o.a. de Biebob (Vosselaar), het Patronaat (Haarlem), Metropool (Hengelo) en de Bosuil (Weert) zullen aandoen.