Syndrome - Now and Forever

Toegevoegd op donderdag 21 februari 2013, 23:24
Laatste update donderdag 21 februari 2013, 23:58

Syndrome - Now and Forever

Syndrome is het geesteskind van Mathieu Vandekerckhove, in het dagelijks leven o.a. gitarist van de Belgische post-metalsensatie Amenra. Met ‘Now and Forever’ heeft hij een aan zijn zoon Wolf opgedragen soloalbum gemaakt. Het album dat eigenlijk al uit 2012 stamt en destijds jammerlijk genoeg door ons over het hoofd werd gezien, is onlangs door Hypertension Records en Hammerheart Records hernieuwd op vinyl uitgebracht. Deze vinylversie van het album duurt ten opzichte van de vorig jaar verschenen cd-versie ruim zeven minuten langer, wat voor ons een goed excuus is om het album alsnog te recenseren.

Het album is eigenlijk een 35 (oorspronkelijk 28) minuten durende soundscape, die zich nog het beste laat vergelijken met een schilderij waar de verf laag na laag op is aangebracht. ‘Now and Forever’ is namelijk een fascinerende klankreis bestaande uit prachtige gitaarlijnen en -melodieën, die langzaam één voor één op elkaar gestapeld worden om vervolgens uit te monden in noiseachtige gitaarerupties. Tel hierbij op de spookachtige praatzang van Vandekerckhove zelve en Amenra collega Colin H. van Eeckhout plus het sfeervolle toetsenwerk van Josh Graham (ex-Neurosis) en je hebt te maken met een klein drone/ambient meesterwerkje.

‘Now and Forever’ is een album dat zeker niet iedereen zal bekoren en ook voor Amenra fans zal het in het begin even schrikken zijn. Echter, geef het album een kans en beluister het bij voorkeur een paar keer over de koptelefoon met de ogen gesloten en een wereld van ongekende schoonheid zal voor je open gaan. Syndrome is live te aanschouwen op vrijdag 19 april in de Cul de Sac te Tilburg tijdens het Roadburn festival.