F.O.D. - Ontario

Toegevoegd op vrijdag 1 maart 2013, 10:47
Laatste update vrijdag 1 maart 2013, 11:33

F.O.D. - Ontario

In een wereld waarin de muziekindustrie zichzelf keer op keer tevergeefs probeert heruit te vinden en halve gare figuren als Milk Inc en Britney Spears de hitlijsten domineren is het toch godverdomme fijn om af en toe eens een Vlaamse klasse plaat binnen te krijgen. Ik stel u met het diepste respect onze nieuwe nationale trots F.O.D. voor. De Brabançonne is passé, bij de volgende voetbal, hockey of naakte moddercatch interland wordt er eerst Frenzal Records gedraaid.

Eerlijk is eerlijk, Ontario begint een beetje plat. De eerste nummers zijn niet van het niveau waar we stiekem op hoopten toen we dit album onze cd speler ingleden. Sommige mensen luisteren sowieso al niet graag naar cd’s. Die luisteren liever naar vinyl terwijl ze Instagram foto’s trekken van hetgeen ze gisteren, eergisteren of twee weken geleden gegeten hebben. Voor mij telt niet altijd groter is beter maar het is duidelijk dat het inhoudelijk een niveautje omhoog mag.

Alsof Hans Roofthooft hem zelve mij horen denken heeft stampt daar ineens 36 uit mijn hoofdtelefoon. Springerige Pop Punk van het niveau Fat Wreck. Dat ene label daar in Amerika dat soms nogal moet concurreren met het label van die ene kerel Brett Gurewitz. Een gitarist die in een band zit waarvan hun muziek soms heel hard lijkt op F.O.D. hun Like Them. Aha, nu begint het ergens op te lijken!

Enkele karaktervolle nummers diep in de plaat is er dan eindelijk dat “kijk eens wat ik kan” moment. Alsof de heren met het verstrijken van de nummers steeds meer en meer durf en zelfvertrouwen tanken. Het machtsvertoon begint met muzikaal meesterwerk Frenzal Records. Een van mijn, en ondertussen ook van Frenzal Rhomb zelf, favoriete nummers . Alsof dat nog niet genoeg was krijgen we daar achtereenvolgens Carry On, Wasted en Decade om ons oren gekletst. Stuk voor stuk grandioze composities.

Bonus punt! Geen enkel lid van deze volledig mannelijke bezetting draagt mascara. Iets waarvoor men ALTIJD punten dient af te trekken tijdens de eindbeoordeling van een plaat. Qua Vlaams erfgoed is het triestig gesteld sinds Eddy Wally zijn pensioen in de showbizz heeft aankondigt. Gelukkig hebben we er met F.O.D. terug een muzikale act bij die ons niet internationaal voor schut zet iedere keer ze buitenkomt. Ontario is nu te koop bij Thanks But No Thanks Records of op een van uw lokale F.O.D. shows.