Valient Thorr - Our Own Masters

Toegevoegd op donderdag 20 juni 2013, 20:24
Laatste update donderdag 20 juni 2013, 20:29

Valient Thorr - Our Own Masters

Valient Thorr staat voornamelijk bekend om haar geweldige live-reputatie. De band kan je live zo'n onnoemelijke schop onder je kont geven, dat je voor niet meer weet dat je achter leeft. Op plaatwerk werd deze reputatie nooit echt eer aangedaan. Hier kwam voor het eerst verandering in met bands' vijfde album 'Stranger'. Op deze plaat kwamen meer dan ooit de punkroots van de band bovendrijven in de eclectische mix van hardrock, stoner en heavy metal. Deze lijn wordt op het zesde album 'Our Own Masters' doorgezet.

Want ook op dit zesde album trekken deze vijf bebaarde woestelingen uit Chapel Hill, North Carolina weer ongenadig fel van leer. Dit levert een erg vermakelijke, maar ook niet bijster originele plaat op. Dat de hardrock van Thin Lizzy en AC/DC invloedsbronnen zijn, is overduidelijk. Maar ook de crossover/punk van bands als Rollins Band en Suicidal Tendencies zijn sterke referentiepunten. Met name in de zanglijnen en de veelvuldige koortjes doet Valient Thorr meermaals aan Muir en co. denken. Dit levert een aantal ontzettend lekker in het gehoor liggende stampers op. Luister maar eens naar 'Immaculate Consumption', 'No Strings Attached' en 'Torn Apart'. Alleen het afsluitende ‘Call of the Dogs’ valt enigszins uit de toon. Dit nummer lijkt potdorie wel een regelrechte rip off van ‘No One Knows’ van Queens of the Stone Age.

Zoals al eerder gezegd, verlegt Valient Thorr op dit album geen muzikale grenzen. Wel hebben deze podiumbeesten weer een uitstekend excuus in handen om overal de podia en festivalweides aan gort te gaan spelen. Helaas zijn er op dit moment nog geen Nederlandse tourdata bekend. Voor wie de band nog deze zomer live wil gaan zien, is de dichtstbijzijnde stop het Ieperfest (9, 10 en 11 augustus) in België.