Lambshade - No Bitter Smiles

Toegevoegd op dinsdag 15 oktober 2013, 23:15
Laatste update dinsdag 15 oktober 2013, 23:22

Lambshade - No Bitter Smiles

Het is een tijdje relatief rustig geweest rondom Limburgse alternatieve gitaarrockers Lambshade. Drummer Bob van Heumen verbleef voor studie tijdelijk in het buitenland en gitarist Ingo Jetten was veel onderweg met zijn andere band Major Tom, waarmee hij onder andere op Pinkpop speelde. Daarnaast was een deel van de bandleden druk in de weer met singer songwriter project Martinus. Met de release van het nieuwe album 'No Bitter Smiles' (19 oktober a.s.) wordt deze relatieve stilte doorbroken.

Wat bij beluistering van dit tweede volwaardige album (EP 'Illusions of Guidance' niet meegeteld) direct opvalt, is dat de heren gegroeid zijn. Zowel compositorisch, tekstueel als muzikaal overtreft 'No Bitter Smiles' haar toch al niet misselijke voorganger 'Memories & Masquerades'. Een ander deel van de winst zit hem in het feit dat zanger Aäron Steps beter is gaan zingen en dat de heren het ditmaal productioneel een stuk beter voor elkaar hebben. 'No Bitter Smiles' klinkt namelijk een stuk 'vetter' en 'smeriger' dan haar voorganger, die bij tijd en wijlen wat iel klonk.

De band geeft zelf aan beïnvloed te zijn door Tool, Pearl Jam en Foo Fighters. De eerste twee namen hoor ik eerlijk gezegd niet helemaal terug. Het is vooral de naam van Dave Grohl en consorten die een belletje doet rinkelen. Net als Foo Fighters weet Lambshade middels haar songs een positieve vibe uit te dragen (ondanks dat de teksten soms donker van aard zijn). Ook Face Tomorrow, Biffy Clyro en Cave In zijn namen die komen bovendrijven bij beluistering van het album. Met name de heerlijke tweestemmige gitaarlijnen en de mooie meerstemmige refreinen roepen herinneringen op aan deze bands.

Gelukkig heeft de band genoeg eigen smoel om niet als een slap aftreksel van voornoemde bands te worden afgeschilderd. Hiervoor zijn de eigen composities simpelweg te eigenzinnig en te goed. Luister maar eens naar prachtnummers als 'Diamond for Dummies', 'No Bitter Smiles', single 'For You', 'Weathered Skin' en 'Ruins'. Lambshade levert met ‘No Bitter Smiles’ een bijzonder puik album af, een album waarmee ze ook live uitstekend voor de dag kunnen komen. In de gaten houden deze band!