Chickenfoot - Chickenfoot III

Toegevoegd op woensdag 21 september 2011, 09:06
Laatste update woensdag 21 september 2011, 10:05
Geschreven door Wouter

Chickenfoot - Chickenfoot III

De fans van echte classic hardrock kunnen hun hart weer ophalen, de nieuwe Chickenfoot rockt weer als een malle. De supergroep bestaande uit ex-Van Halen zanger Sammy Hagar, Red Hot Chili Peppers drummer Chad Smith, meester gitarist Joe Satriani en bassist Michael Anthony bracht in 2009 haar eerste zeer succesvolle self-titled album uit.

Anders dan de titel van dit nieuwe wapenfeit doet vermoeden, hebben we hier toch echt te maken met het tweede studioalbum van de band. Chickenfoot III staat volgens “Red Rocker” Sammy Hagar dan ook meer symbool voor de enorme groei die de band in haar relatief korte bestaan heeft doorgemaakt. Met veel zelfvertrouwen werd aan deze nieuwe plaat gewerkt en het resultaat is volgens de band zelf zo overtuigend, dat men de moeilijke tweede maar voor het gemak heeft overgeslagen.

Ongecompliceerd

Moeilijk is ook niet bepaald het eerste wat bij je opkomt als de nieuwe Chickenfoot door de huiskamer knalt. Ook III staat weer bol van de zo herkenbare ongecompliceerd vurige rock. Wederom horen we, net als op het debuutalbum, een enthousiaste en vaak bijna jeugdig klinkende band. Het is haast niet voor te stellen dat frontman Hagar inmiddels bijna de pensioen gerechtigde leeftijd heeft bereikt. In tegenstelling tot veel andere oudere rockers, is hij nog steeds zeer goed bij stem en samen met de inmiddels 55 jarige gitaarvirtuoos Satriani de drijvende kracht achter Chickenfoot III.

Gas geven

De eerste twee tracks ‘Last Temptation’ en ‘Alright Alright’ knallen er meteen bovenop. “I’ve been a sinner” schreeuwt Sammy in de eerstgenoemde song over een scherpe gitaarhook. Vanaf de eerste seconde heb je de neiging om de volumeknop steeds wat meer open te draaien. Dit is het album om die ruzie met de buren nog net wat erger te maken. Ook is dit met recht een perfecte plaat voor in de auto, al is het met het oog op de bekeuringen misschien raadzaam je rechtervoet in de gaten te houden. Toch wordt er door de band niet alleen maar plankgas gegeven. Rustige tracks als ‘Come Closer’ en ‘Something Gone Wrong’ zorgen voor de welkome afwisseling en het resultaat is een opvallend gevarieerde plaat.

Helaas is niet alles even memorabel en op plaatsen vliegt de band dan ook even uit de bocht. Een track als ‘Three And a Half Letters’ is eerder filler dan killer en verbleekt in vergelijking met o.a. de fantastische eerste single ‘Big Foot’. Als geheel overtuigd dit nieuwe album echter veel meer dan het debuut en lijkt de weg vrij voor hopelijk nog veel meer muziek van deze fantastische band.

Chickenfoot III is al vier dagen voor de officiële US release op vrijdag 23 september in Nederland en België verkrijgbaar.

Video “Big Foot”