Dans Dans - Dans Dans

Toegevoegd op maandag 30 januari 2012, 10:39
Laatste update maandag 30 januari 2012, 12:53
Geschreven door Bjorn

Dans Dans - Dans Dans

Dans Dans, een Belgisch trio van muzikanten die hun strepen elders al verdiend hebben bij Lyenn, Flying Horseman en Dez Mona, maken nu samen een mix van psychedelica. De drie heren hebben een voorliefde voor rock, jazz, blues en experimentele noise. Dit alles versmelten ze tot een eclectisch en heel opwindend geheel. Er zijn helaas nog maar weinig groepen die naar buiten durven komen met deze stijl van muziek.

Freedom suite pt 2
Het openingsnummer is machtig goed! De drumpartij in deze song zijn helemaal te gek. Agressieve, ritmische en groovy slagen zijn de kern van deze song. Man, wat een slagkracht. Het wilde geluid van de gitaar zorgt voor een rock ’n roll sfeertje met heel wat blues en experimentele noise uiteraard. De weinige vocalen in dit nummer mochten ze gerust weglaten. Het draait namelijk om de impact van de instrumenten. Als dit al 'part 2' was, hoe geweldig straf moet part 1 dan niet klinken? Hele sterke opener van het album.

River man
Nick Drake’s 'River man' wordt onder handen genomen en in een timide jasje gestoken. De duistere (of spreken we van Duyster) sfeer in deze song vertelt het verhaal met heel wat effecten. Belletjes, gerinkel, getik en geruis galmen door de achtergrond als iets raadselachtigs. Waarin je bij de eerste song nog stond te headbangen zit je bij dit nummer te genieten van een sterke whisky en sigaret.

Waterpoort
Bij ‘Waterpoort’ kom je terecht in de woestijn. Trek je cowboy boots maar aan want dankzij de diepe blues en de woestijnrock waan je je echt in de setting van zand en gebergtes. Tot een ferme knal in dit nummer komt het niet. Dit is ook niet nodig want het melodieuze past volgens ons perfect bij deze song. Ergens doet ‘Waterpoort’ mij denken aan Jim Morrisson omdat de melodie perfect een nummer van The Doors kan ondersteunen.

El is a sound of joy
Oorspronkelijk van Sun Ra, maar deze song overstijgt de naam van cover. Dans Dans bewerkt zodanig  de song met de experimentele noisy invloed en aparte biepende geluiden. Noem het een mengelmoes van jazz, blues, noise, experimenteel, … Het geheel is gewoonweg af.

Misterioso
De titel van de song doet zijn naam alle eer aan. Het bouwt minutenlang traag op met een gelijkmatig ritme en geluid. Alles blijft zo spannend en mysterieus tot je een explosie aan noise geluid verwacht. Er is heel wat afwisseling in het lied, maar helaas komt de uitbarsting er uiteindelijk niet. Het minimalistische, rustige, mysterieuze is de drijfveer van deze song. Niettemin een pareltje qua opbouw en aanstekelijke gitaar.

Lanquidity
Afsluiten doen we met Lanquidity. Ook hier wordt dit nummer onder handen genomen van Sun Ra. Het gitaargeluid is hier nogal traag en meeslepend. Bij de snellere stukken in deze song dringt het geluid van de gitaar door tot in de aders van je lichaam. Heerlijke gitaar intermezzo’s! Het sluitstuk van dit album is wat futloos en het wekt de indruk dat het inderdaad hierna gedaan zal zijn.

Een heel leuk psychedelic album waarin je elk nummer als iets afzonderlijk moet zien. De zes nummers vormen samen een verhaal terwijl elk nummer een apart hoofdstuk is.  Het genre is een langzaam opbouwend mysterieuze western met veel energie en spanning. Wie Dans Dans nog live aan het werk wil zien kan dit op 3 februari in Brussel (Les Ateliers Claus) en op 11 februari in Antwerpen (Trix).

Check ook even onderstaande links van Lyenn, Dez Mona en Flying Horseman. Dit zijn de eigen groepen van de muziekanten van Dans Dans .

Lyenn - Dez Mona - Flying Horseman