Lola Kite - I Start To Believe You

Toegevoegd op woensdag 14 maart 2012, 16:52
Laatste update woensdag 14 maart 2012, 17:28

Lola Kite - I Start To Believe You

Lola Kite verraste vorig jaar vriend en vijand met het bijzonder knappe debuutalbum 'Lights' met instant hit 'Everything's Better'. De driemansformatie heeft slechts een jaar nodig gehad voor de opvolger 'I Start To Believe You'. Tijdens het mixen was er een samenwerking met Jacco Gardner van The Skywalkers. De samenwerking beviel zo goed dat hij in het vervolg met Lola Kite zal meetouren. 'I Start To Believe You' is een geslaagde opvolger zonder pieken of dalen waar Lola Kite kiest voor een donkerder en volwassener geluid.

Dat volwassen geluid komt mede door de serieuzere toon op de opvolger van het ietwat poppy debuut 'Lights'. Geen springpop maar nummers met meer inhoud. Dit komt goed naar voren in opener 'Energy Could Be Our Closest Friend', wat tevens direct een van de hoogtepunten van het album is. Het neigt soms een beetje naar M83 en The Naked And Famous maar kent vooral zijn eigen smoel door onder andere de herkenbare vocalen van Keez Groenteman. Ook ligt het tempo bij Lola Kite vaak iets lager dan bij vergelijkbare bands.

Helaas kent het album nagenoeg geen uitschieters. Veel van de nummers hebben dezelfde klank en er is weinig variatie in tempo. Toch staan er een aantal zeer geslaagde nummers op zoals 'Road To Nowhere', dat een beetje aan Moss doet denken. Niet zo gek, want de bands delen de bassist Jasper Verhulst. Minder geslaagd is bijvoorbeeld het niet zo spannende 'Someone OK'. Soms dreigt het ietwat repetitief te worden door het gebrek aan variatie maar gelukkig weet Lola Kite het vaak wel spannend genoeg te houden.

Anno 2012 zijn de synthesizerbands weer helemaal hip en daar plukt Lola Kite nu de vruchten van. 'I Start To Believe You' luistert lekker weg en is daarmee een geslaagde opvolger van 'Lights'. Enkel ontbreekt er op dit album een echte catchy single zoals 'Everything's Better'. Of het zou om het fijne nummer met de bijzondere titel 'Energy Could Be Our Closest Friend' moeten zijn. Toch is 'I Start To Believe You' over het geheel sterker dan het debuutalbum. Dit komt vooral door het donkere en volwassen geluid. Zo kan die muzikale ontwikkeling je tegenstaan of juist over de streep trekken. Ondergetekende schaart zich onder de tweede groep.