Chef'Special @ 013 Tilburg, 10-01

Toegevoegd op zaterdag 11 januari 2014, 20:00
Laatste update zaterdag 11 januari 2014, 20:02

Chef'Special @ 013 Tilburg, 10-01

Terwijl een deur verder een spervuur aan dubbele bassen om de oren wordt geslingerd, blijft het wat relaxter in de Kleine Zaal van het Tilburgse poppodium. Rustiger qua muziek, that is, want net als bij Lamb of God in de Jupiler Zaal, is het concert van Chef’Special vanavond hartstikke uitverkocht.

In februari brengt de vijfkoppige band de tweede plaat uit, waar ze uiteraard mee gaan touren. Om alvast  warm te draaien voor het echte werk, doet Chef’Special een drietal try-out shows in kleinere zalen. 013 mag deze reeks afsluiten en de band het goede gevoel meegeven richting releasedata; ‘Passing Through’ verschijnt op 7 februari.

Er komt geen voorprogramma aan te pas vanavond en ook poespas als aankleding van het podium blijft achterwege. Frontman Joshua legt het principe van de try-out shows nog een keer uit en dan wordt er gas gegeven met het ene nieuwe nummer na het andere. Slechts een handjevol bekende hits als Airplaying en Biggest Monkey komen vanavond voorbij, die het nieuwe werk moeten ondersteunen.

Van de nieuwe nummers valt Everybody vroeg in de set positief op dankzij de Jack Johnson-achtige vibe die het meekrijgt en later schiet de naam van Vampire Weekend in het hoofd als de band het vrolijke On Shoulders brengt. Beide aanstekelijke nummers voor instant happines en een zomers gevoel. En over aanstekelijk gesproken; het zal ons verbazen als komend festivalseizoen hele weides niet “Get up, get up, make a sound” of het “woohoohoohoohoo” uit eerste single Peculiar uit volle borst staan mee te zingen.

Het optreden komt aan een einde als de band een grime-achtig nummer –waarin Joshua laat zien geen onverdienstelijke rapper te zijn- via dubstep, trap en de cover van Macklemore’s Can’t Hold Us naar een drum ’n bass einde brengt, waarbij het publiek toch nog een voorzichtige pit start. Na anderhalf uur kan niet alleen het publiek tevreden naar huis, maar mag ook geconcludeerd worden dat Chef’Special klaar is voor de albumrelease en bijbehorende tour, welke ze ongetwijfeld nog op grote festivals gaat brengen.