Review: Cavalera Conspiracy - Blunt Force Trauma

Toegevoegd op dinsdag 15 maart 2011, 11:20
Laatste update dinsdag 5 april 2011, 16:07

In 2008 debuteerde Cavalera Conspiracy met het album Inflikted. De oldschool thrash fans waren in hun nopjes nu de broers Max en Igor met een werkstukje in het verlengde van Chaos A.D. op de proppen kwamen. De plaat klonk fris en met een dikke knipoog naar het oude Sepultura. De vraag of deze hernieuwde samenwerking tussen de broers een vervolg zou krijgen, wordt beantwoord met de opvolger ‘Blunt Force Trauma’, waarbij ook Soulfly maatje Marc Rizzo uiteraard weer van de partij is.

De plaat start met ‘Warlord’ en ‘Torture’ in de hoogste versnelling. Simpele rechttoe rechtaan songs waar flink wat hardcore invloeden ingeslopen zijn. Dat wordt in het daarop volgende ‘Lynch Mob’, met gastbijdrage van Rogert Miret (Agnostic Front), nog eens extra benadrukt. Deze Miret mag dan een NY hardcore legende zijn, hij is inmiddels duidelijk aan pensioen toe. Zijn vocalen laten flink te wensen over.

Na dit meer hardcore georiënteerde werk keert de band terug naar de thrash roots. Helaas klinkt de mid-tempo single ‘Killing Inside’ zielloos en komen met ‘Thrasher’ en ‘Target’ een paar volledig overbodige en inspiratieloze vullertjes voorbij. De band lijkt zich pas tegen het einde van de plaat te herpakken en laat met ‘I Speak Hate’, ‘Genghis Khan’ en ‘Blunt Force Trauma’ een aantal lekkere thrashers voorbij komen; dikke, vette riffs en drumpartijen waarbij je de splinters van de stokken af ziet vliegen.

Een nieuwe release van Cavalera (of dat nu Soulfly of CC is) levert nooit verrassingen op, muzikaal hoeft niemand op iets vernieuwends te rekenen. Ook de songteksten hebben helaas weinig diepgang, maar dat is allemaal niet erg als het resultaat een album oplevert wat in vuur en vlam staat. Blunt Force Trauma komt vooral over als een haastklus, die nog geen 35 minuten duurt. Productioneel is er niets op aan te merken en het album kent zeker zijn momenten met een aantal sterke songs. Het is echter de staat van dienst van Max en Igor Cavalera die deze release relevant moet maken, want een debuterend bandje zou met deze wisselvalligheid niet wegkomen.

"Blunt Force Trauma" ligt nu in de winkels, zowel digitaal als op CD.