Anti-Flag - The General Strike

Toegevoegd op maandag 13 februari 2012, 14:14
Laatste update maandag 13 februari 2012, 14:14

Anti-Flag - The General Strike

In een tijd waar het volk getroffen wordt door onzekerheden en Jan Modaal geplaagd wordt door de economische crisis, is het logisch dat frustraties de kop op steken. Frustraties resulteren in acties en die acties hebben zo hun voortrekkers. We kenden Anti-Flag al als een politiek zeer geëngageerde band, met in het verleden meermaals een aanmaning tot totale anarchie. Het is dan ook het perfecte moment voor de band om, in hun eigen gekende stijl, wederom op te roepen tot protestacties en het omverwerpen van een duidelijk falend systeem.

Politieke overtuigingen terzijde staat Anti-Flag toch ook gekend als een van de betere punk bands van het moment en “The General Strike” bevestigt dit wederom. Voor het nieuwe album werd er teruggegrepen naar de nu al bekende “Anti-Flag Formule”. De gebruikelijke up-tempo mosh nummers die nog steeds perfect afgewisseld worden door melodieuze punk meezingers. “Wat werkt, daar blijf je het beste af” moeten de heren gedacht hebben en dit is zeker geen teleurstelling te noemen: het is namelijk deze stijl die de band wereldwijd zoveel aanhangers heeft bezorgd.

Je mag je dus weer opmaken voor een muzikale beleving van formaat. Enkele sterke nieuwe nummers als “The New Sound” en “Broken Bones” kunnen gerust op gelijke hoogte geplaatst worden met nu toch al klassiekers als “The Press Corpse”, “Turncoat” en “Die For Your Government”. De gemiddelde fan zal zich mogen verheugen op scheurende rifs en strakke drums die je, mits het juiste gebruik van je volumeknop, gegarandeerd van je stoel zullen blazen. Een sterk album met een nog sterkere boodschap.

Laten we echter hopen dat de oproep tot algemene staking België niet verder bereikt, want hierin hebben we ons aandeel wel al gehad. Voor de concertbezoekers onder ons, vorig jaar was de band nog live te bezichtigen tijdens de Occupy beweging op Wall Street. Heb je ze daar echter gemist, vrees niet! Je kunt ze onder meer nog aan het werk zien tijdens het laatste weekend van april op Groezrock, het grootste punkrock/hardcore festival van Europa

Review door Gregory Lambrechts