Absynthe Minded @ Gebouw T 10-05

Toegevoegd op dinsdag 15 mei 2012, 15:48
Laatste update dinsdag 15 mei 2012, 15:48

Absynthe Minded @ Gebouw T 10-05

Waar in België uitverkochte shows meer regel dan uitzondering zijn, is Gebouw T vanavond slechts voor de helft gevuld. Qua populariteit in Nederland valt nog genoeg winst te behalen en dat zou met het nieuwe album ‘As It Ever Was’ best eens kunnen gaan lukken.

Sarah Ferri verzorgt het voorprogramma. Samen met haar gitarist laat zij een half uur lang haar prachtige stem horen ondersteund door akoestische gitaar en af en toe pianoklanken. Deze Belgische zangeres, die net haar debuut 'Ferritales' heeft uitgebracht, heeft alles in zich om door te breken. Onthoud die naam dus.

Veel nieuw werk

Vanavond staat het concert van Absynthe Minded in het teken van het vijfde, nog te verschijnen, album ‘As It Ever Was’. Zo bestaat dan ook de ruime meerderheid van de setlist vanavond uit nieuw werk. Opener 'How Short a Time' overtuigt met repeterende zang en een catchy refrein en ook titeltrack 'As It Ever Was' kan rekenen op positieve respons. Achtereenvolgens hoort men jazz, blues, gypsy, rock en doodnormale pop. Zo flirt de band opzichtig met de verschillende muziekstijlen en vallen de puzzelstukjes bij Absynthe Minded op zijn plaats. De verschillende invloeden werken.

En toch springt de vonk vanavond niet helemaal over op het publiek. Komt het door het overvloed aan onbekend, nieuw werk? Misschien; het enthousiasme bij songs als 'Envoi' en 'Plane Song' is (begrijpelijk) groter. Maar ook de afstandelijkheid van de band speelt hierbij een rol. Contact met het publiek is er weinig. Daarnaast is het zaalgeluid niet helder en raakt met name de zang van Bert Ostyn vaak verzadigd in het geluid.

Kort maar krachtig

‘There Is Nothing’ is de rockende afsluiter waarbij de band zich nog eenmaal volledig uitleeft. Helaas is dan na een uur zonder het spelen van een toegift de koek op. Voor een band met inmiddels vijf albums had dat best nog een half uur langer gekund. Het prachtige ‘Moodswing Baby’ mag bijvoorbeeld eigenlijk niet ontbreken.

Ondanks de genoemde punten van kritiek kan een optreden van Absynthe Minded eigenlijk nooit tegenvallen. Dat doet het vanavond dus ook niet. Pareltjes als ‘My Heroics, Part One’ blijven indrukwekkend en ook het nieuwe werk overtuigt. Op basis van vanavond gaat Absynthe Minded hoge ogen gooien met 'As It Ever Was'. Luchtig, poppy maar toch muzikaal indrukwekkend en interessant. Op het oog geen nieuwe 'My Heroics, Part One' (Al komt 'Space' wel akelig dichtbij) maar overall een sterke plaat. Bijgevuld met de klassiekers was er vanavond genoeg te genieten.