Lisa Hannigan @ Mezz (04-06)

Toegevoegd op woensdag 6 juni 2012, 13:33
Laatste update woensdag 6 juni 2012, 13:33

Lisa Hannigan @ Mezz (04-06)

Lisa Hannigan, een Ierse folkzangeres, is vooral bekend door haar samenwerking met Damien Rice. Samen scoorden ze een hit met '9 Crimes'. In 2007 vond Damien Rice, na verschillende duetten op de albums 'O' en '9', het wel genoeg en werd Lisa Hannigan uit de band gezet wegens artistieke verschillen. En nu, zo'n vijf jaar later, staat de teller van Hannigan op 2 knappe albums en ligt de productie bij Rice angstvallig stil. Vanavond staat de Ierse zangeres in een goedgevulde Mezz in Breda.

Voorprogramma Rhob Cunningham, enkel ondersteund door eigen gitaarspel, weet het binnenstromende publiek goed te vermaken. Een fijne zangstem gecombineerd met knappe liedjes en het nodige charisma zorgen voor een warm onthaal. Hij zal later nog tweemaal samen met Lisa Hannigan op het podium staan.

Mooie folkliedjes met (te) weinig spanning

Lisa Hannigan opent solo met 'Little Bird', een vorm die we de laatste tijd wel erg vaak zien. Desalniettemin werkt het wel en kijkt het publiek ademloos toe. 'Home' volgt daarna waarbij Lisa Hannigan, ditmaal wel ondersteund door haar band, laat horen wat voor bijzondere hese stem zij heeft. Muzikaal is het ook dik in orde. Voor het duet 'O Sleep' wordt Rhob Cunningham opgetrommeld. Hij is een waardige vervanger voor Ray LaMontagne die het duet verzorgt op de plaat 'Passenger'. Samen met Hannigan zorgen ze voor het eerste hoogtepunt van de avond.

Hannigan heeft een gevoelige kenmerkende hese stem die helaas wel zijn beperkingen kent. Zo ontbreekt het haar nog wel eens aan dynamiek waardoor sommige nummers wat vlak zijn. Op die momenten weet ook de begeleidingsband te weinig toe te voegen.  Het zijn allen mooie liedjes maar de spanning ontbreekt. Het optreden blijft vanavond te lang in dezelfde versnelling hangen.  Enkel bij de afsluitende single 'Knots' gaat het tempo echt omhoog.

The Night They Drove Old Dixie Down

En toch scoort Lisa Hannigan vanavond een ruime voldoende. Het enthousiasme van Lisa en haar bandleden is bijzonder aanstekelijk en ook het songmateriaal is zeer degelijk. De cover 'The Night They Drove Old Dixie Down' van The Band is prachtig en oprecht. Hannigan en Cunningham inclusief bandleden omarmend rondom de microfoon. Een kippenvelmoment. Met iets meer spanning in de uitvoeringen van de nummers komt het met Lisa Hannigan helemaal goed. Hoe dan ook heeft Hannigan vanavond in Breda weer flink wat zieltjes gewonnen.