Other Lives @ Muziekgieterij (05-06)

Toegevoegd op woensdag 6 juni 2012, 23:32
Laatste update donderdag 7 juni 2012, 07:46

Other Lives @ Muziekgieterij (05-06)

Uit Oklahoma komen de vier heren plus dame van Other Lives. In 2011 brengt de band haar veelgeprezen tweede album ‘Tamer Animals’ uit. Een album dat in menig jaarlijstje bovenaan eindigt. Sindsdien neemt de carrière van de band een grote vlucht. De single ‘Tamer Animals’ krijgt veel airplay op Studio Brussel en eind deze maand spelen ze op Rock Werchter. Des te leuker is het dat de band vanavond in de Muziekgieterij te Maastricht speelt. Wellicht een van de laatste mogelijkheden om deze band in een intieme setting te aanschouwen.

Hooggespannen verwachtingen

Aangekomen bij de Muziekgieterij is het al behoorlijk druk en zijn de verwachtingen hooggespannen. Een veelgehoorde vraag vooraf onder de aanwezigen is, of het hele instrumentarium wel op het podium zal passen. Eenmaal aangekomen in de zaal blijkt dat dit met enig passen en meten wonderwel is gelukt.

Spookachtig, desolaat en weids

Even na half tienen, iets later dan gepland, verschijnt dan Other Lives op de bühne. De sfeer die de band vanaf het openingsnummer weet te creëren doet meer dan eens denken aan de sfeer die shows van voorheen 16 Horsepower en tegenwoordig Woven Hand zo kenmerkten c.q. kenmerken. Spookachtig, desolaat en weids zijn wat dat betreft enkele sleutelwoorden. De beelden die op het scherm achter de band worden vertoond dragen bij tot deze sfeer. We zien stemmige zwart-wit beelden van het oude Oklahoma, waar o.a. antieke John Deere tractoren de velden ploegen en grote dorsmachines het koren oogsten.

Tamer Animals

De band ondertussen musiceert onverstoorbaar door. Alle leden, afgezien van de drummer, wisselen gedurende de set continue van instrument. De manier waarop geschakeld wordt tussen gitaar, basgitaar, trompet, cello, viool, orgel, xylofoon of mellotron is op zijn zachts gezegd indrukwekkend. Ook het geluid wat een van de bandleden met een strijkstok uit zijn xylofoon weet te toveren is prachtig. Alles gaat schijnbaar achteloos en zonder enige moeite. Daarnaast is de samenzang tussen de schuchtere celliste Jenny Hsu en bandleider Jesse Tabish wonderschoon en zijn beiden op geen valse noot te betrappen. Het geheel klinkt allemaal wel net iets rauwer dan op plaat, maar dat is zeker geen minpunt. Hoogtepunten zijn er tijdens de set te over; de livevertolkingen van ‘Tamer Animals’, ‘Dark Horse’, ‘For 12’ en ‘Landforms’ zijn ronduit magistraal. Het is dan ook jammer dat de band het na een dik uur voor gezien houdt. Op zich begrijpelijk aangezien de band pas twee albums uit heeft, maar ik spreek denk ik niet alleen voor mezelf als ik zeg dat het nog wel even had mogen duren en dat we graag nog even langer hadden vertoefd met Other Lives op de weidse vlakten van Oklahoma.

Het fotoverslag van Other Lives volgt later.