Black Label Society @ 013 Tilburg, 18-06

Toegevoegd op maandag 25 juni 2012, 18:38
Laatste update maandag 25 juni 2012, 18:45

Wie Black Label Society zegt, zegt Zakk Wylde. Deze gitarist werd bekend als de opvolger van Randy Rhoads bij Ozzy Osbourne, met wie hij dit jaar een aantal gastoptredens doet op de grote festivals. Maar ook solo en met het heavymetal-gezelschap Black Label Society gaat het hard; met laatstgenoemde bracht hij al 7 studioalbums uit en staat hij vandaag op de planken in 013's Dommelsch Zaal te Tilburg.

Voordat de hoofdshow begint staat er een dubbel voorprogramma op het affiche. By Definition trapt af met een ruige mix van metal en een vleug stoner, waarbij de frontman ongewennig het grote podium op en neer ijsbeert. Vervolgens brengt Tracer het er een stuk beter vanaf. Het Australische drietal brengt hardrock, grunge en wederom dat beetje stoner, waardoor een vergelijking met 'ons eigen' Vanderbuyst niet misplaatst is. De set wordt geindigd met de Black Sabbath cover War Pigs en een eigen nummer, waarbij zowel gitarist als bassist de instrumenten in de nek leggen en zelfs de man achter de drums zich al spelend om weet te draaien.

Na deze plezierige warming-up  valt er een groot doek naar beneden, waardoor het -in opvallend weinige getallen gekomen- publiek slechts zicht heeft op het grote logo van Black Label Society. Waar dit logo door de flitsende lichten extra opvalt, valt het doek halverwege het eerste nummer. Voor het kwartet begint de show echter pas net. Zakk Wylde opent vooraan het podium, goed gemutst met een grote indianentooi met New Religion.

Met een drummer die constant diverse trucs tevoorschijn tovert, een bassist die de term 'slap' wel erg letterlijk neemt en een gitarist welke geen genoegen lijkt te krijgen van het gooien van plectrums is de instrumentale invulling meer dan prima te noemen. De vernietigend stevige gitaarriffs en de kenmerkende virtuositeit van frontman Zakk Wylde worden aangevuld met zijn rauwe zang en brengen tracks als Funeral Bell en Overlord nog prettiger en energieker dan op plaat.

Het is geen originele of vernieuwende show, want In This River wordt wederom als ode aan Zakk Wylde's overleden vriend Dimebag Darrel gebracht, gedurende Suicide Messiah komt een gebruikelijk lid van de crew met een megafoon wat zinnen meezingen en de solo van de frontman duurt met bijna 10 minuten -zoals ook eerdere shows al bewezen was- veel te lang en verliest de aandacht van het publiek. Deze smetjes kunnen echter niet deren en laten niet weg dat er een ijzersterke performance wordt neergezet.

Foto's van deze avond -door Luuk Wouters- kan je hier terugvinden!