Moke @ Mezz (11-10)

Toegevoegd op vrijdag 12 oktober 2012, 15:54
Laatste update vrijdag 12 oktober 2012, 15:57

Moke @ Mezz (11-10)

Nederlands bekendste britpopband Moke is toe aan de derde plaat. Op 'Collider' zijn de nummers wat luchtiger dan op het relatief zware 'The Long & Dangerous Sea'. "Dit is de derde show van onze nieuwe tour." zegt gitarist Phil Tilli. "Ik hoop dat jullie vinden dat we al aardig zijn ingespeeld, wij vinden van wel." En gelijk heeft hij. Moke klinkt vanavond in een goedgevulde Mezz strak, vitaal en bijzonder energiek.

Gevoel voor stijl heeft de Amsterdamse band altijd al gehad. De strakke pakken zijn present en het mooie artwork van de laatste plaat dient als backdrop. Zanger Felix Maginn heeft zijn bekende Moke-kapsel inmiddels wel ingeruild voor een heuse vetkuif. Moke start met 'Tears' gevolgd door het sterkste nummer van de nieuwe plaat: 'Burning the Ground'. Met daarna gelijk 'Last Chance' houdt Moke de vaart in het concert. De sneltreinvaart waarmee de nummers worden gespeeld wordt slechts een enkele keer onderbroken wanneer zanger Maginn problemen met zijn in-ears heeft.

'Collider' als zwaartepunt

Vrijwel het gehele album 'Collider' komt voorbij en helaas zitten hier wel een aantal zwakke broeders tussen. Zo is 'Scratch Marks' wel erg cheesy en is 'Lessons To Learn' ook geen hoogvlieger. Daarentegen worden de 'oudjes' 'This Plan' en 'Switch nog behoorlijk energiek gespeeld en krachtig gezongen door Maginn. Ook het nieuwe 'I've got Silence, You've Got Sound' met een typisch Marr-gitaarpartij en het meezingbare 'Sing On' behoren tot het beste werk. De band speelt op een flink volume en klinkt ontzettend strak, voornamelijk te danken aan het puike drumwerk van Rob Klerkx.

Akoestische uitvoering ter afwisseling

Als toegift trakteert Felix Maginn het publiek op een prachtige akoestische uitvoering van 'Survive' en laat hij zien dat hij als zanger flink gegroeid is in de afgelopen jaren. Natuurlijk ontbreekt de hit 'Here Comes the Summer' niet en sluit Moke af met een lang uitgesponnen uitvoering van 'The Long Way'. Anderhalf uur Moke is nog iets te veel van het goede, daar ontbreekt het aan afwisseling in het songmateriaal, maar toch blijft het concert voldoende boeien. Een extra akoestische uitvoering zou de eenvormigheid ten goede komen. Moke is klaar voor de clubtour en zal ongetwijfeld komende zomer op veel festivals in Nederland te zien zijn.