EMP Persistence Tour @ 013 Tilburg, 20-01

Toegevoegd op woensdag 23 januari 2013, 18:17
Laatste update woensdag 23 januari 2013, 18:41

20 januari was 013 traditiegetrouw het middelpunt van een fraai stukje Hardcore. Niets minder dan de EMP Persistence Tour kwam langs Tilburg. De old-school Hardcore scene laat al enige jaren het vermoeden oproepen dat het wel is verleden tijd kan zijn, maar eens per jaar wordt met deze tour het tegendeel bewezen, wanneer de legendes van de echte hardcore samen komen om de scene eens flink wakker te schudden.

De koude dag in 013 met begon 2 bands die sommige dan ook niet aan zagen komen; The Acacia Strain en Neaera. Wellicht niet de bands die je zou verwachten in het rijtje van de Persistence tour en dit was dan ook te merken aan de zaal die alles behalve gevuld was. Wanneer Stick To Your Guns het podium op komt begint zich dan eindelijk een menigte te vormen op het nu nog rustige strijdveld. Stick To Your Guns begint lekker en geeft de fans waar ze om vragen; de Amerikaanse band had succes met het album Diamond en dit was direct terug te zien in de setlist die ze speelde. Een volmondige leadzanger, Jesse Barnett, lied duidelijk zien dat hij er zin in had en voor het eerst van de avond kwamen de hardcore fans flink tot leven.

Vervolgens was het de beurt aan ware persistence-veteranen; H2O. De 18 jaar oude formatie kampt met een moeizaam begin, met hier en daar wat technische mankementen, maar gaan er vervolgens met volle gas tegenaan. H2O is een geval apart; niet de brede, stoere en brullende hardcore die men associeert met Persistence tour, maar een sympathieke band met een duidelijke boodschap. Deze boodschap komt sterk naar voren bij een - overigens luidkeels ontvangen - nummer als ‘What Happened?’ (origineel in samenwerking met de Frontman van Sick of it All). Opvallend is wel dat de vraag die ze in dat nummer stellen, wat er aan de hand is met de scene, geen onterechte is. Het springende publiek voor het podium draagt dan ook typerend veel bandshirts van hippe bands als August Burns Red etc.

Dan is het eindelijk de beurt aan één van de twee namen waar iedereen naar Tilburg voor afreist; Agnostic Front. Deze eveneens oude band bestaat alweer een verbazingwekkende 31 jaar, maar heeft nog niet veel aan kracht ingeleverd. De enige echte ‘Stigma’ is duidelijk aanwezig en weer vol enthousiasme. Hit na hit klinkt er uit de speakers in Tilburg, van ‘Gotta Go’ tot ‘For My Family’. Het harmonieuze publiek was met vlagen overweldigend te noemen, doordat iedereen (tot grote opluchting) de teksten van de koningen van de NYHC kent.

Nog maar net op adem gekomen werd de microfoon doorgegeven aan Hatebreed. Deze band heeft verder geen introductie nodig wanneer je naar de naam kijkt. Hier doen ze zelf dan ook niet aan, want Jasta begint vanaf de eerste stap op het podium dan ook direct de brutale nummers te scanderen. Het publiek wordt omgetoverd moshende, crowdsurfende en springende massa, waaruit blijkt dat Hatebreed het nog lang niet is verleerd. Met nummers als ‘I Will Be Heard’ en ‘Live For This’ weten ze werkelijk iedereen in de Dommelsch zaal mee te krijgen.

Een prachtige avond in de 013 met een succesvolle editie van de Persistence Tour. Ook na deze editie kunnen we met een gerust hart concluderen dat de hardcore bands nog lang welkom zijn in Tilburg!

De fotoserie, geschoten door Luuk Wouters, is hier te vinden!