Navarone @ 013 Tilburg, 22-03

Toegevoegd op zondag 24 maart 2013, 00:00
Laatste update maandag 25 maart 2013, 00:58

Navarone @ 013 Tilburg, 22-03

De show stond al gepland toen daar het sublieme concert op Eurosonic/Noorderslag was. Dat resulteerde in een rush op kaarten, waardoor ook vanavond Navarone voor een uitverkochte zaal staat. Voordat zij het podium betreden, is het echter Staton die de Kleine Zaal van 013 mag verwelkomen.

Ook Staton stond op het Groningse showcase-festival. Zij presenteerde daar de EP "Mapped:Sins", waar ook vandaag vanzelfsprekend de muziek van voorbij komt. Meest aansprekende nummer hiervan is de single Cocktail, waarbij de band met vlagen doet denken aan het statische, ritmische gevoel dat De Staat op weet te roepen. De enige vrouw op het podium vanavond, Lara Mol, staat haar mannetje en weet met haar soulvolle stem -met een rauw randje- een eigen(zinnig) geluid aan Staton toe te voegen.

Navarone wordt niet alleen vaak genoemd in combinatie met toonaangevende hardrock-acts uit het verleden, maar brengen gedurende de show ook een ode aan deze inspiratiebronnen: de band opent met een Pink Floyd soundscape en eindigt met Child In Time van Deep Purple, in een zo goed als volledige, lange versie. Halverwege de set brengen zij ook Led Zeppelin's Whole Lotta Love, waarbij ze het relatief oudere publiek in grote getallen naar de grond krijgt met een sitdown.

Naast deze uiterst sterk uitgevoerde stukken, brengen zij voornamelijk werk van het album 'A Darker Shade Of White', waar ook de tour naar vernoemd is. Zo komt de titeltrack in het begin als een soort introductie voorbij en wordt The Red Queen Effect onder luid gejuich en gedans ontvangen. De zanger overtuigd -ondanks zelf verklaarde last van z'n keel- middels de lange uithalen en simpele doch vermakelijke praatjes tussendoor.

Naast het volle gas sneltreinvaart rocken, kent Navarone ook wat sfeervolle stukken waarbij de klasse van de leden individueel meer naar voren komt. Uiterst origineel is de muziek van de Nijmegenaren niet, de uitvoering en herkenbaarheid is echter zo goed en groots dat het niet gek is dat ook de overige data van deze tour tegen uitverkocht hangen. Haal uw tickets, zolang de voorraad strekt.