Review: FortaRock XL 2013

Toegevoegd op maandag 3 juni 2013, 22:23
Laatste update donderdag 6 juni 2013, 16:29

Review: FortaRock XL 2013

In Nijmegen vond op zaterdag 1 juni de vijfde editie van FortaRock plaats. Een vijfjarig jubileum vraagt natuurlijk om een feestje, dus werd FortaRock omgedoopt tot FortaRock XL, verhuisde het festival van park Brakkenstein naar het Goffertpark, mocht Rammstein de hele happening afsluiten en werden geen 8.000 maar bijna 50.000 kaarten verkocht. Allemaal redenen voor een op voorhand geslaagd feestje. Even leken de weersomstandigheden roet in het eten van FortaRock XL te gaan gooien, de voorspellingen waren immers niet al te best. Gelukkig viel het reuze mee. Het was dan wel wat aan de koude kant, maar het bleef de hele dag droog en tijdens Airbourne brak er zelfs heel even een voorzichtig zonnetje door.

-- bekijk ook de sfeerbeelden van FortaRock 2013 die Ben Willemsen voor Rockblog maakte --

Amenra

Aan Amenra de eer om in de Monster Energy Stage tent de aftrap van het feestje te verrichten. Ondanks dat het nog vroeg in de middag is en het feit dat je Amenra bij voorkeur in een kleinere donkere zaal aan het werk moet zien, maakt de band een uitstekende indruk. Het geluid is uitstekend (zoals de hele dag in de tent); de oerkreten van Colin H. van Eeckhout gaan weer door merg en been en gitaristen Mathieu Vandekerckhove en Lennart Bossu slingeren de ene na de andere sludgeriff de redelijk goed gevulde tent in. Het publiek geniet hier zichtbaar van en als alle meedeinende hoofdjes echte jaknikkers waren geweest, dan was er meer dan genoeg gas gewonnen om heel Nijmegen de rest van het jaar van gas te voorzien.

Airbourne

Nadat Delain en Textures de Nederlandse inbreng hebben verzorgd, is het tijd voor de jonge Australische rockhonden Airbourne. Een leven vol drank, vrouwen en rock 'n' roll is wat de heren willen uitstralen. Dat lukt ze uitstekend (welke malloot slaat er nu bierblikjes tegen z'n hoofd kapot) met hun op de AC/DC leest geschoeide hardrock. Alle hits komen voorbij en met name de nummers van het uitstekende nieuwe album 'Black Dog Barking' maken indruk. Zanger en leadgitarist Joel O'Keeffe weet de handjes nog eens extra op elkaar te krijgen door de bandnaam letterlijk eer aan te doen en in het dak van het hoofdpodium te klimmen om aldaar een ietwat 'bibberige' gitaarsolo ten gehore te brengen.

Mastodon

Na Airbourne is het tijd voor wat serieuzer werk. In de tent speelt Mastodon alsof haar leven er vanaf hangt. De band zit midden in het schrijfproces voor het nieuwe album en heeft even wat tijd vrijaf genomen om links en rechts een aantal festivalshows mee te pikken. De band doet waar het goed in is en geeft een bijzonder strakke show weg. De muzikaliteit spat er zoals gewoonlijk weer vanaf en de vier rijkelijk getatoeëerde Mastodonten bewijzen nogmaals, ten overvloede wellicht, tot de absolute top van het metalgenre te behoren. Muzikaal gezien met afstand het beste optreden van de dag.

Finntroll

Na de strakke show van Mastodon, komt de folkmetal van Finntroll wel erg rommelig over. Daarbij worden de heren in zijn geheel niet gesterkt door het geluid. Het geluid op de Jägermeister Stage is eigenlijk de gehele dag erg onzorgvuldig afgesteld. Vooraan zal het geluid wellicht prima geweest zijn, maar voorbij de geluidstent speelt de wind het geluid continu parten. Of de band zelf last van het lage volume heeft gehad, blijft gezien de grote oren die men zich had aangemeten nog maar de vraag.

Motörhead

FortaRock XL 2013

Lemmy is als onkruid, hij vergaat niet. Zoveel laat hij vandaag wel weer blijken. Ook al denkt hij in Eindhoven te spelen in plaats van in Nijmegen. Het zij hem met zijn inmiddels 68 jaar vergeven. De ingrediënten van een Motörhead show zijn inmiddels genoeglijk bekend. Vanaf de bekende introductie 'We are Motörhead and we play rock 'n' roll' tot en met de onvermijdelijke afsluiters 'Ace of Spades' en 'Overkill' is er niks nieuws onder de zon en speelt Motörhead een show, zoals ze die wellicht al duizenden malen eerder in hun lange carrière hebben gespeeld.

Amon Amarth

In een afgeladen tent speelt Amon Amarth vanaf de eerste noot een gewonnen wedstrijd met hun heerlijk groovende vikingmetal. Er wordt voluit meegezongen en ook het nieuwe nummer 'The Deceiver of the Gods' van het aanstonds te verschijnen gelijknamige nieuwe album wordt warm onthaald. Odin en Thor knikken vanuit het Walhalla dan ook goedkeurend mee.

Volbeat

Bij de immens populaire Denen van Volbeat wordt het voor het eerst echt goed druk voor het hoofdpodium. De band heeft gaandeweg haar carrière voor een steeds radiovriendelijker geluid gekozen. Dit heeft ze duidelijk geen windeieren gelegd, zo blijkt vandaag opnieuw. De sympathieke heren brengen een aardige dwarsdoorsnede van hun oeuvre en spelen en passant ook nog eens een cover van 'Ring of Fire' van Johnny Cash. Toch komt Volbeat vandaag ietwat vlakjes over en klinken de heren lang niet meer zo bevlogen als ten tijde van hun eerste twee voortreffelijke albums.

Opeth

Opeth heeft vandaag de eer om te mogen afsluiten in de Monster Energy Stage tent en doet dit op gepaste wijze. Hun naar eigen zeggen 'tentrock' is zoals altijd uitstekend verzorgd en de Zweden zijn vrijwel op geen enkele fout te betrappen. Voeg hieraan de heerlijk droge humor van boegbeeld Mikael Åkerfeldt toe en je hebt een afsluiter van formaat. Jammer is wel, dat de tent bij aanvang maar matig is gevuld. Het gros van het publiek staat dan namelijk nog bij die andere noorderlingen uit Denemarken. Een gemiste kans, want Opeth is muzikaal vele malen spannender dan Volbeat.

Hatebreed

Hatebreed mag vandaag het programma van de kleine Jägermeister Stage completeren. Als je iets aan Jamey Jasta en consorten kan overlaten, dan is het wel om er een hardcorefeestje pur sang van te maken. Dit doen ze dan ook met verve. Het publiek wordt flink opgezweept, wat uiteindelijk resulteert in de nodige crowdsurfers en moshpits. Met zo'n energiek optreden had Hatebreed eigenlijk een plaatsje op een groter podium verdiend.

Rammstein

Rammstein is de onbetwiste afsluiter van FortaRock en de enige band die de toevoeging XL aan de festivalnaam echt rechtvaardigt. Hoe sterk de programmering vandaag ook is, het bezoekersaantal van 50.000 was zonder Rammstein ruimschoots niet gehaald. De band mag dan wel een tikkeltje arrogant overkomen (o.a. een eigen backstage dorp), maar dit wordt rijkelijk gecompenseerd door de magnifieke show die deze zes Germaanse vuurvreters weggeven. Vanaf opener 'Ich tu dir Weh' tot en met afsluiter 'Pussy' is de show tot in de puntjes verzorgd. Knap ook hoe de heren sadomasochistische nummers als 'Buck Dich' aan de ene kant en gevoeligere nummers als 'Ohne Dich' en 'Mein Herz Brennt' aan de andere kant probleemloos weten te combineren zonder dat dit gekunsteld overkomt. Nagenoeg alle grote hits worden vandaag in rap tempo gepresenteerd en gecombineerd met het nodige vuurwerk. Het publiek krijgt er maar geen genoeg van en Rammstein bewijst hiermee de perfecte afsluiter van deze lustrumeditie van FortaRock te zijn.

De organisatie van FortaRock XL heeft inmiddels aangeven volgend jaar weer te zullen kiezen voor het Goffertpark. Om volgend jaar weer hetzelfde aantal mensen op te been brengen, zal men met net zo'n publiekstrekker als Rammstein op de proppen moeten te komen. Wellicht staan Metallica en Iron Maiden op de verlanglijst voor het Nijmeegse festival, de lat ligt voor 2014 in ieder geval zeer hoog.