Review: Billy Talent @ Trix 23/06

Toegevoegd op dinsdag 25 juni 2013, 20:28
Laatste update dinsdag 25 juni 2013, 22:28

Review: Billy Talent @ Trix 23/06

Voor een band die, naar eigen zeggen, in zijn twintigjarig bestaan nog nooit een show heeft moeten cancelen, moet het best wel zwaar zijn geweest om 2 Vlaamse gigs in evenveel jaar door je neus geboord te zien gaan. Omstandigheden die je zelfs je ergste vijand niet toewenst kosten de Canadezen eerder al een headline spot op Groezrock en een volledig uitverkochte show in de Trix. Meer dan gelukkig waren ze dan ook dat ze zondag eindelijk mochten terugkeren naar hun Antwerpen om de boel fijntjes even recht te zetten.

Een perfect voorspelbare combinatie van een door merg en been snijdend Lonely Road To Absolution en het bombastisch Viking Death March zorgde meteen voor een stevige opener. Het coherent openings-duo, dat al het hoogtepunt was van het vorig jaar geloste Dead Silence, pakt live zelfs nog beter dan op plaat. Rustig beginnen zit er niet in voor het voormalige Pezz, vanaf minuut één lijken ze er duidelijk op gebrand hun fans te willen belonen voor het lange wachten.

Een dik uurtje en een half op volle toeren draaien kan wel eens zijn sporen nalaten. Na enkele magnifieke versies van o.m. Saint Veronika en Devil In A Midnight Mass horen we bij Running Across The Tracks toch al wat haperingen in de stem van frontman Ben Kowalewicz. Enkele noten die net niet gehaald worden en soms zelf een beetje schril klinken, het zijn de eerste tekenen dat deze jongens het verdiend hebben om het enkele nummers op een lager pitje te doen.

Logisch is het dan ook dat we vanaf dat moment eventjes enkele routineus gebrachte composities te slikken kregen. Met eventjes bedoelen we dan ook echt maar heel eventjes. Na een nummertje of drie doet een allesvernietigende uitvoering van This Is How It Goes ons al snel terug naar adem happen. Een over het hoofd gekeken klassieker die, mocht hardcore iets populairder zijn bij het algemene publiek, zomaar in het rijtje van een Red Flag en Fallen Leaves zou staan.

Die twee laatste nummers werden trouwens netjes bewaard tot het slot van de show. Een zoet toetje dat je er zonder problemen nog bij duwt na een perfect vijfgangen diner uit de heerlijke cuisine van punk met invloeden van de beginjaren 2000 emo boom. Met twee Rockblog sterren sturen we Billy Talent wat ons betreft met een zuiver geweten terug richting "Ye Old The True North" en zullen we ze met meer dan open armen terug ontvangen voor de Vans Warped Tour op 10 november te Eindhoven.