Vainstream Rockfest 2013

Toegevoegd op maandag 8 juli 2013, 21:09
Laatste update maandag 8 juli 2013, 21:11
Geschreven door Els

Vainstream Rockfest 2013

Op een paar kilometer van mijn bestemming komt de geur van verteerd bier me tegemoet. Ik volg instinctief mijn neus en strand op een industrieterrein dat zich de voorbije dagen heeft uitgesloofd om piekfijn in orde te zijn voor de achtste editie van Vainstream Rockfest. Op de lijst staan grote namen zoals The Ghost Inside, H2O, Neaera, Boysetsfire, Parkway Drive en In Flames. Het is dan ook geen wonder dat deze editie dit jaar uitverkocht is.

Drukte alom

Een horde muziekfans staat in de rij om tickets in te wisselen voor blauwe festivalbandjes. Het festivalterrein zit al snel stampvol, wat vlot verkeer onmogelijk maakt en je het gevoel krijgt dat er meer tickets over de toonbank gegaan zijn dan toegelaten zouden zijn. Je moet je van de ene kant naar de andere kant tussen de mensenmassa heen proppen. De temperatuur stijgt naar bijna 30 graden in de zon en het water raakt uitverkocht in de namiddag. Dat is een probleem, want de duizenden samengedrukte festivalgangers smelten ter plekke met de gevolgen van dien.

Een korte voorstelling

Drie podia sieren het Münsterse festival: de EMP stage en Desperados stage staan naast elkaar en de ene band na de andere begint te spelen, zonder pauze. Achterin vind je de Converse stage, waar signeersessies plaatsvinden en skaters de show stelen. Tussen de EMP en Desperados stage is een scherm waar je de shows kan meevolgen. Achterin vind je de Converse stage, waar signeersessies plaatsvinden en skaters de show stelen.
Vegetariërs en veganisten verhongeren hier niet. Dit lijkt wel een zeer compacte versie van Groezrock festival met activisten en anti-nazisten die standen naast elkaar hebben staan.

De line-up

Om 10u verbrak Bleed From Within de stilte op het festivalterrein, gevolgd door The Devil Wears Prada. De eerste schouderzitters worden gespot en de brandslang wordt alvast boven gehaald om verfrissing te bieden, want langzaam maar zeker stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden.

De laatste noten van The Devil Wears Prada echoën nog na op de Desperados stage als Deez Nuts aantreedt op de EMP stage. De nodige nonchalance bevindt zich zoals altijd on stage en tijdens Stay True wordt duidelijk dat zanger niet al te veel moeite doet om een goed stemgeluid tot stand te brengen. Teleurgesteld ga ik het festivalterrein verder ontdekken en vind verloren skaters bij de Converge stage.

Het is tijd twaalf uur 's middags en dat betekent dat het de beurt is aan Neaera, de deathmetal legende van Münster. De mannen spelen in hun thuisstad een opmerkelijke show -één van de hoogtepunten van de dag- waarbij ze hun set openen met een nieuw lied 'Ours is the storm', van het gelijknamige album dat dit jaar in maart verscheen.
Nog voor de eerste noot gespeeld werd, jutte zanger Benny de hele menigte op met behulp van een goed georganiseerde wall of death. De sfeer zat er direct goed in, want de klassieke nummers zoals 'Let the tempest come' 'Walls in stead of bridges' en 'Spearheading the spawn'
primeerden op het nieuwe materiaal. En dat viel in de smaak bij het publiek.

De Amerikaanse opkomende metalcore sensatie The Ghost Inside lokte duidelijk nog meer mensen op het enge terrein. De plaatsen voor het podium zijn schaars en wie nog iets van kortbij wou zien van de show kon het beste gewoon gaan crowdsurfen. Met wat geluk kon je een singalong meepikken tijdens 'Outlive' of 'Engine 45', de moeite waard dus.

Boysetsfire speelde geen show, want zij brachten hun muziek in een -op dit festival- ongeziene eerlijkheid. Ook al staat er letterlijk een barrière tussen de punkrockfans en de band, Boysetsfire slagen erin die barrière weg te werken. Voordat de muziek startte werden de fans bijna één voor één begroet en verwelkomd door de ouwe rotten. Met 'After the eulogy' wordt het startschot gegeven en de sfeer is overweldigend, een van de beste acts van dit jaar.

Tegen dat Parkway Drive zich opmaakt voor hun moment of fame op Vainstream wordt het niet alleen meer druk voor de bühne. Het is er plots nog bedrukkender dan het al was en het hele terrein staat van vooraan tot achteraan stampvol met mensen. Even snel een biertje halen of naar de dixies lopen kan je nu helemaal vergeten. Het is warm en gewoon té druk. Opnieuw hier is crowdsurfen de enige manier om nog een goed beeld op te vangen van wat er zich on stage afspeelt. Het scherm dat tussen de podia hangt kan natuurlijk ook soelaas bieden, maar omdat wij kwamen om te reviewen zagen we toch graag wat meer. Confetti werd vlijtig rondgegooid en speciale rookeffecten gaven nog een extra toets aan de 'oooh-ooooh' singalongs.
De band was duidelijk blij met de massale opkomst.

In Flames sluit af op het festivalterrein en zanger Anders had duidelijk veel babbel op en misschien een biertje teveel. Hij amuseerde het publiek met toespraken over te grote ego's wanneer de fans oponhoudelijk en in koor 'In Flames' tussen twee liedjes door beginnen te roepen. Verbaasd vraagt hij waarom iemand drinkbare yoghurt meeneemt naar een metal show en gooit de remmen los met songs als 'The quiet place', 'Trigger' en 'Ropes'. Tijdens 'Take this life' komt een iemand in een rolstoel crowdsurfend voorbij en het ziet er naar uit dat iedereen plezier heeft.

Al bij al was dit een geslaagd festival, afgezien van het watertekort en de enorme drukte. De bands gaven het beste van zichzelf en waren duidelijk enthousiast om voor een beheerst Duits publiek te mogen spelen op de 8ste editie van Vainstream Rockfest.