King Diamond @ 013, 06-08-2013

Toegevoegd op woensdag 7 augustus 2013, 17:02
Laatste update woensdag 7 augustus 2013, 17:08

King Diamond @ 013, 06-08-2013

Gisteren was het dan zover, de King himself deed het Tilburgse 013 aan. Vooraf was er wat onduidelijkheid over hoe lang Kim Bendix Petersen (zoals King Diamond doorgaans door het leven gaat) en kornuiten zouden spelen en of er überhaupt een voorprogramma zou zijn. Redelijk laat wordt uiteindelijk bekend dat King Diamond een reguliere set van anderhalf uur speelt en dat er geen voorprogramma’s zijn in verband met de enorme productie die de Deense horrorkoning met zich meebrengt deze tour.

Zo krijgen we vandaag een identieke set als op Graspop voorgeschoteld. Nu was Graspop al smullen, maar om vandaag de King in huidige vorm in een ‘kleinere’ setting aan het werk te zien, is een waar genot. Het publiek, dat gemakshalve onder te verdelen valt in hardcore King fans (zo is er een hele afvaardiging van de Poolse fanclub aanwezig) en mensen die de illustere Deen als een soort van guilty pleasure uit het verleden zien, geniet zichtbaar. Ook de band heeft het uitstekend naar haar zin en zoekt veelvuldig contact met het publiek.

Songs als ‘Sleepless Nights’, ‘The Eye’, ‘Voodoo’ en ‘Up from the Grave’ worden luidkeels meegezongen. Niet dat dat nodig is, want King Diamond is uitstekend bij stem. Wel wordt hij in de hoge uithalen bij gestaan door een zangeres. Hierdoor krijgen de hoge uithalen precies het juiste volume mee. En de King is de King niet als er niet een heel theater om de show wordt heen gebouwd. Zo is de band gedurende de eerste helft van het concert verstoken achter een immens hekwerk en siert een heuse ‘mansion’ met trappen, omgekeerde kruizen en een pentagram de achtergrond . Ook zien we ‘grandma’ het podium oprijden tijdens ‘Welcome Home’ en loopt de King al rook scheppend met een spade in het rond tijdens ‘Up from the Grave’.  Uiteraard mogen ook de Mercyful Fate klassiekers niet achterwege blijven. We worden dan ook getrakteerd op sublieme versies van ‘Come to the Sabbath’ en ‘Evil’. Was alles dan perfect? Nee, de drumsolo had wat mij betreft achterwege mogen blijven. Liever dan nog een van de vele andere klassiekers die de man op z’n naam heeft staan.

Al met al geeft King Diamond een sublieme show weg vanavond. En iedereen keert dan ook, ondanks het vroege eindtijdstip van 10 uur, tevreden huiswaarts.

Foto's van het concert volgen.