Sziget 2013 - het complete verslag

Toegevoegd op dinsdag 13 augustus 2013, 18:03
Laatste update maandag 19 augustus 2013, 16:39

Sziget 2013 - het complete verslag

Vanaf 5 augustus gingen de poorten naar het óbudai eiland in de Donau open voor de 21e editie van het Hongaarse Sziget Festival. Er werd naar aanloop van deze editie veel gezegd en geschreven over diverse perikelen en de kwaliteit van de line-up. De kaartverkoop heeft er echter nauwelijks onder te lijden gehad gezien de mededeling van de organisatie dat men dit jaar 362.000 bezoekers op de 7 festivaldagen mocht verwelkomen.

Aangezien de aanloop van het festival al uitgebreid in onze preview aan bod is gekomen, staan we hier verder niet langer bij stil. We kijken vooral naar wat het festival dit jaar had te bieden. Vanaf woensdag 7 augustus draaide het muzikale programma op volle toeren met Rockbloggers Axel van Soest en Reno van der Looij aanwezig voor verslaggeving, foto's en sfeerimpressies. (onze fotos zijn hier te vinden: sfeer/publiek & acts/bands)

szigetRB1

Persconferentie

Alvorens op de diverse acts in te gaan staan we even stil bij de persconferentie op zaterdag door de Sziget directie. Dit jaar is er meer dan ooit te voren geïnvesteerd in het niet-muzikale programma en de vele visuals. Sziget mikt duidelijk op een complete festival-vakantie beleving, waarbij niet alleen grote acts het publiek moeten trekken, aldus Károly Gerendai, main organizer en founder van het festival. Volgens Gerendai is dit noodzakelijk om in het overvolle festival landschap een onderscheidend festival neer te zetten. Tevens gaf hij schoorvoetend toe dat niet de gewenste grote namen over te halen waren om naar Boedapest af te reizen, maar dat men zich komend jaar hiervoor weer maximaal gaat inzetten.

De festival directeur meldde naast de bezoekersaantallen nog andere leuke 'facts & figures' tijdens de persconferentie op zaterdag. Zo presenteerde Sziget dit jaar 54 venues op 76 hectare festivalterrein. Er waren 7.500 arbeidskrachten nodig om het festival over een periode van 3 weken op te bouwen. Het duurt tot een week na afloop om het eiland weer in oorspronkelijke staat als stadspark te herstellen. Met een team van 400 man medisch personeel, 1.200 security medewerkers en honderden agenten (uit diverse landen) wordt de veiligheid van de bezoekers gewaarborgd. Met artiesten uit 52 landen en bezoekers uit 69 landen is Sziget waarschijnlijk het meest internationale festival ter wereld. 5 miljoen mensen volgde de op internet aangeboden livestreams.

SzigetRB4

De acts en bands

Na al deze extra informatie hoog tijd om terug te blikken op hetgeen we hebben beleefd, gehoord en gezien op deze warme Sziget editie. En dat was heel wat. Met een enorme keuze aan rock, dance, wereldmuziek, punk, electro, dubstep funk, blues, klassiek enz. is er voor ieder wat wils. Door de grote hoeveelheid aan podia viel het puzzelen met de timetables soms niet mee en moesten er pijnlijke keuzes worden gemaakt. Hieronder vind je per dag onze bevindingen:

Woensdag 7 augustus

The Joy Formidable (Arena):

Bijna een half uur te laat begint de The Joy Formidable in de Arena. De oorzaak is de te late levering van het bier. Klein organisatorisch foutje, want het gele vocht is ook nog eens lauw. Enfin, terug naar de noisy alt-rock van The Joy Formidable. Daar is namelijk niets mis mee. Zangeres/girarist Ritzy Bryan is bovendien een leuke bewegelijke frontvrouw die er graag een show van maakt. Prima begin van de dag. 3,5/5 (Reno)

Skunk Anansie (Mainstage):

De thermometer tikt vandaag de 40 graden aan in Boedapest. Snikheet, maar Skin maalt er niet om en gezien aan haar bevlogenheid en enthousiasme heeft de frontlady van Skunk Anansie geen enkel probleem met de hitte. Zingend, schreeuwend, dansend en springend werkt ze zich door de set van oud en nieuw materiaal, waarbij uiteraard de hits 'Brazen Weep' en 'Weak' voorbij komen. Als ze zich ook nog eens regelmatig in het publiek begeeft, is het feest compleet. Erg sterke performance van deze oudgedienden. 4/5 (Reno)

SzigetRBskin

Kensington (Hungary meets Holland Stage):

Kensington is in Nederland een grote band geworden. En op een festival met zoveel Nederlanders is het programmatechnisch toch wel een blunder om ze op het kleine Hungary meets Holland Stage te plaatsen. Tot op het weggetje aan de eetstalletjes staat het volgepakt met landgenoten. Volgende keer op een groot podium aub. -/- (Reno)

Hoffmaestro (A38):

Het Zweedse Hoffmaestro is bekend geworden door de film ‘Stockholm Boogie’  en het nummer ‘Your Ways’ waar de hele Zweedse natie aan mee mocht werken. Dat deze 12-koppige formatie live ook een heerlijk feestje kan neerzetten, bewijzen ze op Sziget. De crossover Ska-Reggae zorgt op de vrijdag voor het eerste mooie, hyperenergieke feestje, inclusief geslaagde ingestudeerde danspasjes. Een aanrader. 4/5 (Axel)

Chase & Status (Arena):

Dampend, zwetend en stomend. Drie woorden die de show van Chase & Status (geen DJ acts, maar heuse live set vandaag) het best omschrijven. De beats, breaks en tunes kunnen rekenen op de goedkeuring van de volgelopen Arena tent. Ook hier lijkt de enorme hitte geen enkel effect op de energie van zowel band als toeschouwers te hebben. 4/5 (Reno)

Flogging Molly (A38):

Van de weinige grote punknamen die staan geprogrammeerd dit jaar, overlappen er ook nog eens twee. Dat betekent keuzes maken en Die Artze laten voor wat het is. En die keuze pakt erg goed uit. Flogging Molly verandert de grote en volle A38 tent (volgens de organisatie 2x de grootte tov vorig jaar) in een menigte dansende, hossende en zingende Ierse folklore. Het is duidelijk dat Flogging Molly is gekomen om een feestje te vieren en dat lukt met verve. 4,5/5 (Reno)

Zagar (Hungary stage):

Het Hongaarse Zagar, bekend van soundtracks van de serie CSI, is bij insiders al jaren bekend. Helaas is er weinig over van de sferische muziek en heeft dubstep ook hier haar entree gemaakt. Zonde, deze band is zonder dubstep MC veel aantrekkelijker. 1,5/5 (Axel)

Soerii & Poolek (Hungary stage):

Zin in een vaag feestje? De Hongaren van Soerii & Poolek weten daar wel raad mee. Met een half blote dame, een verkleedde kip en de heren zelf getooid in retro plastic kapsels succes gegarandeerd. En het klinkt ook nog eens best aardig. 2,5/5 (Axel)

Donderdag 8 augustus

Triggerfinger (Arena):

Laten we eens een voetbalterm van stal halen: Triggerfinger is een band die 'nooit door de ondergrens zakt'. De band staat nu eenmaal garant voor kwaliteit en geeft ieder optreden het maximale wat erin zit. Volgens zanger Ruben Block is deze show de eerste in een 'microwave', wat aangeeft dat het ook vandaag weer snikheet is in Budapest. Overigens begint ook deze show weer een half uur te laat, wat eigenlijk alleen in de betreffende venue wordt gecommuniceerd, maar daar kan het Belgische drietal niet op worden afgerekend. 4/5 (Reno)

Navarone (Holland meets Hungary Stage):

Misschien wel de verrassing van de dag. Nee wacht, de verrassing van de hele Sziget week. En daar kom je als Nederlander pas in Hongarije achter. Navarone komt namelijk gewoon uit ons eigen kikkerlandje en veegt deze middag de vloer aan met alles en iedereen. Een fantastische live-set met retro/alternatieve (hard)rock die een extra dimensie krijgt door de weergaloze zang van Merijn van Haren. Speciale vermelding voor het gave nummer 'Sage' en de waanzinnige Deep Purple cover 'Child in Time' met Tijs van Orgel Vreten als gast op toetsen. Kippenvel. 5/5 (Reno)

SzigetRBNavarone

Ska-P (Mainstage):

De verkleedpartij van Ska-P kan niet verbloemen dat de show enorm tegenvalt. Alleen de hit ‘Legalización’ blijft overeind. Beschamend voor een band die het vooral van een mooi live feest moet hebben. Je vraagt je toch af hoe zo'n carnavaleske acts het tot de mainstage schopt? 1/5 (Axel)

Biffy Clyro (Mainstage):

Biffy Clyro sluit deze donderdag de mainstage af en mag flink uitpakken met grote schermen, vuurwerk en veel rook. Toch weet de band de aandacht vooral op de muziek te vestigen, want de band speelt vanavond fenomenaal. Het geluid is bovendien helemaal top en de setlist afgestemd op wat meer mainstream publiek. De hits 'Bubbles en 'Many of Honor' komen uiteraard voorbij, maar songs zoals 'The Captain' en het nieuwe 'Biblical' maken net zoveel indruk. 4,5/5 (Reno)

Bad Religion (A38):

Wat moet je nog zeggen over deze veteranen. Ze draaien al mee sinds 1979 en voeren ook op Sziget weer een heerlijke en eerlijke punkrockshow op. Nu is de zang van Greg Graffin niet de beste uit het genre, maar de drive die deze gasten nog altijd hebben maken veel goed. Songs als 'We're only gonna Die', 'American Jezus' en '21st Century' gaan er bij het publiek dan ook in als koek. 3,5/5 (Reno)

Vrijdag 9 augustus

Skip & Die (A38):

Jammer dat Skip & Die zo vroeg op de dag optreedt. De energie van Cata Pirata lokt het publiek gelukkig snel naar de A38 tent. Ze springt, rent, jumpt het publiek in en krijgt het publiek tot bij de PA op hun knieën. Dat het hier en daar niet helemaal perfect klinkt en de zang af en toe niet optimaal doorkomt, maakt het publiek weinig uit. 3,5/5 (Axel)

Bookashade (Arena):

Een live set van Bookashade dat moet goed zijn. De eerste drie nummers knallen door de tent, de sound is perfect, maar daarna klinkt alles al snel vrij eentonig. Wellicht dat de tweede helft van de set daar nog verandering in gebracht heeft, maar die werd door vele niet meer afgewacht 2,5/5 (Axel)

SzigetRB2

Seeed (Mainstage):

Een podium vol met halve big band, synchroon optredende percussionisten, dat is het Duitse Seeed. Muzikaal zit het allemaal goed in elkaar en de combinatie van Duitse en Engelse teksten stoort geenszins. Hits als ‘Wonderful Life’, ‘Aufstehn’ en ‘Ding’ worden erg goed door het zeer gemêleerde publiek ontvangen. 3,5/5 (Axel)

Emir Kusturica & the No Smoking Orchestra (OTP):

Hoe een gypsy feestje gevierd moet worden weet Multitalent Emir Kusturica, ondersteund door the No Smoking Orchestra, als geen ander. Zowel de goed bevolkte heuvel achterin als de pit gaan heerlijk los, terwijl een Hongaarse schone voor een dans op het podium uitgenodigd wordt. 3/5 (Axel)

Woodkid (A38):

Woodkid maakt prachtige luistermuziek. Geen show om bij uit je dak te gaan, maar het klinkt ontzettend mooi. De band weet het publiek, dat wellicht ook even naar een rustmoment snakt, tot einde optreden te boeien. 4/5 (Axel)

Blur (Mainstage):

Blur is een van de grote jongens deze Sziget editie. En dus staat het veld bommetje vol voor de britten onder leiding van Damon Albarn. De band opent sterk met onder andere 'Girls & Boys' maar daarna zakt de show als een pudding in elkaar. Pas tegen het eind met 'Parklife' en het massaal meegezongen (en gesprongen) 'Song 2' komt de boel weer tot leven. Maar dat is eigenlijk veel te laat. 2,5/5 (Reno)

Zaterdag 10 augustus

Enter Shikari (Mainstage):

Als zo'n beetje de enige 'harde' band van formaat op deze Sziget editie mag Enter Shikari op zaterdag de mainstage openen. Dat gaat ze met 'Meltdown' goed af. De mix van metal, beats en dubstep verzuipt naar verloop van tijd echter een beetje in het eigen geluid, waardoor de vonk niet helemaal overslaat op het publiek. De klimvaardigheden en crowdsurfende capriolen van frontman Rou Reynolds ten spijt.2,5/5 (Reno)

SzigetRBEnterS

The Fratellis (Mainstage)

Dat je hierna een band te zien krijgt met wel fatsoenlijk geluid, maar die desondanks er een inspiratieloze bagger van weten te maken is extra pijnlijk. Het Schotse The Fratellis heeft buiten het one-day-fly hitje 'Chelsea Dagger' eigenlijk maar bar weinig klaargespeeld. Precies zoals vandaag tijdens deze show. Mainstage onwaardig. 1/5 (Reno)

Nneka (A38):

De Nigeriaans-Duitse versie van Selah Sue; die gedachte schiet door het hoofd bij het luisteren naar Nneka. Wat een fantastische verrassing is de heerlijke fusion van Reggae, Hip Hop en soul die zij etaleert. Zomers fris en authentiek. Het nummer ‘heartbeat’ klinkt zelfs beter en intenser dan op plaat. 5/5 (Axel)

Jam de la Crème (Hungary meets Holland Stage):

De samenwerking van Nederlandse artiesten tijdens Jam de la Crème klinkt elk jaar weer beter en gevarieerder. Vijf dagen lang ontstaat drie uur lang de muziek spontaan op het podium. Vooral de energie van de zangers Guus van Kernkoppen, Typhoon en Qeaux Qeaux Joans spat van het podium af. De lijst van artiesten is te lang om op te noemen, maar eigenlijk verdienen ze allen een eervolle vermelding. Wat een feest! 4/5 (Axel)

Editors (Mainstage)

Het blijft erg vreemd dat Editors nog voor de afsluitende Mika op de Mainstage staat geprogrammeerd en daardoor de show nog deels in het daglicht begint. Ook vreemd is dat zelfs bij de rustige nummers de crowdsurfers af en aan vliegen. Neemt niet weg dat Editors een prima show weggeeft. Enkel in het middelste gedeelte verslapt de aandacht van het publiek, maar dat is bij het afsluitende 'Papillon' als snel helemaal vergeten. 4/5 (Reno)

SzigetRBeditors

Hadouken! (A38)

Twee jaar geleden stonden ze 's middags voor een voor half leeg veld op de mainstage. Nu mag Hadouken! aantreden voor een volgepakte A38 vlak voor middernacht. Het contrast is gigantisch en de Britse bandformatie revancheert zich maximaal voor de teleurstellende show van toen. Het massaal toegestroomde publiek (vluchten voor Mika?) gaat dan ook volledig uit haar plaat bij de electro/dance/rock en dubstep tunes. 4/5 (Reno)

Noisia (A38):

Na een lange warme dag weet Noisia de menigte midden in de nacht nauwelijks te imponeren. Bijzonder jammer, aangezien de drum and bass formatie normaal garant staat voor een set voetjes van de vloer. 2,5/5 (Axel)

Zondag 11 augustus

Jam de la Crème (Holland meets Hungary Stage):

Zondag wordt duidelijk dat 15 uur improvisatie zelfs voor Jam de la Crème veel is. Desondanks blijft het niveau erg goed en zorgt Lucky Fonz, die toevallig in de buurt was voor verse energie met een aantal bluesy songs. Bij de laatste jam gaat het dak er nog een keer af, waarbij het gehele podium bomvol staat met alle nog aanwezige artiesten. Een waardige afsluiter van een zeer geslaagde week jammen. 3/5 (Axel)

Babylon Circus (Mainstage):

Franse muzikanten met een potje volksmuziek met ska en reggae invloeden bevolken de mainstage. Het past perfect in de sfeer en het warme klimaat van Sziget. Het resultaat is net zo vanzelfsprekend als amusement; een dansende menigte en veel plezier op en voor het podium. 3,5/5 (Reno)

Franz Ferdinand

Met hits als 'Take me Out', 'Matinee', 'Do you want to' en een vol veld voor de mainstage kan er voor Franz Ferdinand maar weinig mis. Dan hoor je de boel plat te spelen. Echter als je zo op de automatische piloot speelt en er geen lach af kan, dan verdien je een draai om je oren 1,5/5 (Reno)

Empire of the Sun (Arena):

Wat er nu precies allemaal echt live wordt gespeeld tijdens de show van Empire of the Sun is moeilijk te zeggen. Maar of er nu een deel van het bandje komt of niet, het is ze vergeven. De Arena gaat namelijk compleet uit haar dak bij de show en de hits 'Walking on a Dream' en 'We are the People' maken de feestvreugde alleen maar groter. Tussen kunst en kitsch, maar wel erg sterk. 4/5 (Reno)

David Guetta (Mainstage):

Laten we hierover kort zijn; de vooraf aangekondigde grote 'Endshow' wordt door David Guetta himself vakkundig om zeep geholpen. Zonder de lichtshow, het vuurwerk en de visuals blijven enkel wat standaard beats over en komen uiteraard wat hitjes van de beste man voorbij. Tijdens die hitjes draait Guetta het geluid weg, zodat het publiek ze mocht zingen. Juist, net zoals in het lokale bruin cafe met 'Kleine Jongen' van Hazes op een beetje dronken vrijdagavond gebeurt. Tenenkrommend. Een groot deel van het publiek gelooft het na verloop van tijd wel en begeeft zich elders. 0,5/5 Reno

SzigetRB3

De conclusie

Het is zeker niet makkelijk om een grootschalig event als Sziget neer te zetten. Maar met meer dan 20 jaar ervaring mag je toch op z'n minst verwachten dat je voor je geld een koud biertje kunt kopen, wat lang niet altijd het geval is. Ook de communicatie over veranderingen in de programma's worden maar zeer matig gecommuniceerd.

Buiten deze kleine irritaties kan ook de 2013 editie de boeken in als geslaagd. Ja, zelfs zonder hele grote namen op de affiche. Sziget is namelijk veel meer dan grote acts op een podium, maar men moet wel gaan oppassen dat men niet doorslaat in de focus op (vakantie)sfeer en Hongaarse folklore. Zolang de balans tussen muziek, kwaliteit, folklore en traditie goed blijft, is het Island of Freedom een uitstekend concept.