Cult of Luna @ Effenaar, 14/08/2013

Toegevoegd op vrijdag 16 augustus 2013, 12:24
Laatste update vrijdag 16 augustus 2013, 12:27

Cult of Luna @ Effenaar, 14/08/2013

Een avondje Cult of Luna valt doorgaans te vergelijken met een dagje aan het strand met windkracht 12. Je wordt compleet weggeblazen. Zo ook vanavond. Met het nieuwe album 'Vertikal' op zak, tourt de band voor het eerst in drie jaar weer langs de Europese podia. Vanavond doet de band de goed gevulde, doch bij lange niet uitverkochte, kleine zaal van de Effenaar aan.

Alvorens Cult of Luna het podium betreedt, is het eerst de beurt aan Kaligoh en Izah om de de aanwezigen op te warmen. Kaligoh heeft hierbij te kampen met een veel te hard geluid (wat waarschijnlijk ook wordt veroorzaakt door het feit dat de zaal nog maar amper gevuld is als de band aantreedt). Hierdoor gaat vrijwel alle nuance in de muziek (voorzover die er al is) verloren en dat is jammer. Qua stijl heeft de band wel wat weg van Amenra en zeker in de groove georiĆ«nteerde stukken is het gebodene meer dan goed te pruimen. De band mist echter de intensiteit die Amenra juist zo bijzonder maakt.

Het Tilburgse Izah doet het wat dat betreft beter. Het geluid is stukken beter afgesteld en de band klinkt, ondanks wat technische problemen met de synthesizer, geweldig. Mede debet hieraan is het inventieve drumwerk van Tijs van Wegberg, die zo nu en dan een paar versnellingen hoger speelt dan de rest van de band. Een techniek die door de Nieuw-Zeelandse band Ulcerate tot kunst verheven is, en ook voor Izah goed werkt. De muziek krijgt hierdoor iets verontrustends mee. Tel hierbij op de mooie zwart wit achtergrondbeelden en de toevoeging van blazers aan de finale van het laatste nummer en je mag spreken van een bijzonder puik optreden.

Iets later dan gepland, met een lamp die maar niet wil uitgaan boven het podium als hoofdschuldige, betreedt Cult of Luna het podium. De band trapt af met 'The One' en 'I: The Weapon' van het nieuwe album 'Vertikal'. Sowieso ligt gedurende het optreden de nadruk op het meer dan uitstekende laatste album. Dit betekent dat er in de setlist geen plaats is voor publieksfavorieten als 'Leave me Here' en 'Dim'. Dit mag de pret echter niet drukken. De band, bestaande uit twee drummers, drie gitaristen (waarvan Johannes Persson ook nog dienst doet als brulboei extraordinaire), een bassist en een toetsenist, trekt een muur van geluid op, waartegen U zeggen amper volstaat. Nummers als 'Finland', 'Vicarious Redemption' (met 'dubstep' beats) en de machtige afsluiter 'In Awe Of' sorteren maximaal effect en de band bewijst ook vanavond weer tot de absolute top van het post metalgenre te behoren.

Concluderend kunnen we stellen dat het een post metal avond was, die wat weifelend begon doch magistraal eindigde. De belangrijkste conclusie die ik vanavond in ieder geval voor mezelf trek, is dat ik toch echt een keer haast moet gaan maken met de aanschaf van oordopjes.