Ed Kowalczyk @ 013, 15 september 2013

Toegevoegd op maandag 16 september 2013, 21:57
Laatste update maandag 16 september 2013, 21:57

Ed Kowalczyk @ 013, 15 september 2013

Met zijn band Live schopte hij in het verleden hits als Lightning Crashes, Dolphin’s Cry en I Alone de hitlijsten in. Tegenwoordig gaat Ed Kowalczyk als soloartiest door het leven. Dat hij hiermee nog op zijn eerder vergaarde status en fanbase rust, moge duidelijk zijn; de Jupiler Zaal van poppodium 013 te Tilburg is op voorhand al uitverkocht.

Het betreft vandaag een seated show, wat een mooie setting zou moeten betekenen voor de akoestische set van de frontman, welke vandaag enkel vergezeld wordt door een –eveneens akoestische- bass. Hoewel het podium sober doch sfeervol is aangekleed middels enkele kaarsen, zweeft Kowalczyk’s typerende stem de eerste nummers moeizaam door de grote zaal. Hij moet zowel vocaal als op gitaar nog flink inkomen en ook het geluid zelf laat regelmatig te wensen over.

Vanzelfsprekend leeft het publiek al snel op wanneer de eerste tonen van Dolphin’s Cry ingezet worden, maar ook hierbij blijkt dat Kowalczyk vocaal niet meer op zijn oude niveau zit en dat een gehele band achter hem geen overbodige luxe had geweest om dit op te vangen. Er moet overigens wel gezegd worden dat de subtiele backing vocals en het basspel van de man naast hem meer dan dik in orde is.

Naast een standaard verkooppraatje voor zijn gelieerde goede doel en de clichéteksten tussendoor (tot wel tien keer toe: Holland, how’re you feeling? En It’s been way to long!), is de zanger/gitarist vandaag gekomen om zijn nieuwe soloalbum te promoten. De titel hiervan, The Flood and the Mercy, wordt ter herinnering ook vaak genoemd en het blok nummers hiervan –mede geschreven en ingespeeld door leden van R.E.M.- matcht beter bij de huidige capaciteiten van Kowalczyk.

Dat alle fans in de zaal een ongetwijfeld memorabele avond hebben beleefd –halverwege de set worden vele stoelen uit enthousiasme ingeruild voor een staand plekje, de frontman brengt een prima ode door Bruce Springsteen’s I’m On Fire te coveren en met twee toegiften tikt het concert bijna 2 uur aan- staat los van de kwaliteit van de show. Deze had vanavond vele malen hoger moeten liggen, gezien de status van ex-Mr.Live Ed Kowalczyk.