Funeral For A Friend @ Trix - 26/10

Toegevoegd op dinsdag 29 oktober 2013, 15:13
Laatste update dinsdag 29 oktober 2013, 15:17
Geschreven door Gregory

Funeral For A Friend @ Trix - 26/10

Zaterdag stond er, met dank aan Heartbreak Tunes, alweer een meer dan potige affiche op het programma in “Den Trix”. De leden van Funeral For A Friend, terug van eigenlijk nooit weggeweest, kozen Antwerpen om nog een laatste keer uit te pakken op het Europese vasteland alvorens in thuisland Wales te gaan genieten van een welverdiende pauze. Niet voor lang zo blijkt. Volgend jaar mogen we ze alweer terugverwachten in het voorprogramma van het almachtige Boysetsfire. Nog de moeite om te gaan kijken? Wij gingen het voor u na.

Gnarwolves

Wie nog niet van Gnarwolves gehoord heeft houdt de komende week maar beter Rockblog goed in de gaten. Binnenkort stellen wij u hier exclusief één van de meest getalenteerde Britse bands van het moment voor. Scherp, rauw en boordevol energie. Gnarwolves zette een ongelooflijk sterke set neer. Enige minpuntje was het publiek. Als je hier eerder dit jaar FIDLAR nog alles op zijn kop hebt zien zetten, is slechts één crowdsurfend groepje punx eigenlijk een belediging voor deze jongens.

The Tidal Sleep

Met Touché Amoré nog op de Heartbreak Tunes kalender was de link al snel gelegd. Artistieke Post Hardcore uit Duitsland, ik geef toe heel toegankelijk klinkt het op papier niet. The Tidal Sleep is zo’n band waar je meteen verliefd op dient te worden. Donkere, kunstzinnige, perfect in mekaar passende melodieën die sommige mensen zouden omschrijven als herrie. Wij zijn er gek op! Muzikaal zette The Tidal sleep het beste optreden van de avond neer.

Funeral For A Friend

Wie begin jaren 2000 helemaal mee was met de emo beweging was ongetwijfeld fan van deze headliner. Net zoals genregenoten Senses Fail maakten Funeral For A Friend met hun laatste album helemaal de overstap naar het post hardcore genre. Conduit was echter niet het succes waar de heren op gehoopt hadden en dat was terug zien in de opkomst. De genodigden lieten het niet te nauw aan hun hart komen en we maakten ons stiekem al op voor een feestje.

Een leuke traktatie voor de fans van het eerste moment: Funeral For A Friend startte de avond met het spelen van de volledige debuut EP Between Order And Model. We vernamen later dat die binnenkort gerereleaset zal worden op het label van helden Boysetsfire. Een onverwachte keuze als je nog op tour bent ter promotie van je laatste album zou je gedacht hebben. Voor de band een kans die ze niet voorbij konden laten gaan zo bleek.

Op de gebruikelijke dip in het midden na kregen we toch een enorm frisse show voorgeschoteld. Weinig inleving en routineus zijn woorden die we slechts enkele keren konden noteren. Frontman Davies-Kreye maakte dat dan nog ruimschoots goed met enkele passionele tirades omtrent wereldproblemen als the government shutdown in de States. Punk met een boodschap, het mag! Voeg daar nog een setlist aan toe met o.m. Bullet Theory, Rookie Of The Year en sixteen en je begint al door te hebben dat we een leuke avond hebben gehad.

Funeral For A Friend werd qua talent en potentieel op sommige punten ver voorbij geschoten door beide openingsbands. Routine en ervaring hield ze gelukkig wel recht tussen al dat jong en minder jong geweld. Wij hebben een hele avond staan genieten en kunnen alleen maar alle bands een pluim op de hoed steken. Gnarwolves wacht een grote toekomst, The Tidal Sleep brengt kunst en Funeral For A Friend is anno 2013 nog steeds relevant!