Tallest Man On Earth brengt te weinig in 013

Toegevoegd op donderdag 28 november 2013, 11:30
Laatste update donderdag 28 november 2013, 11:30

Het genre singer-songwriter heeft nogal eens te lijden onder de populariteit van minder talentvolle mannen of vrouwen die met één hit de tienerhartjes veroveren. Gelukkig zijn er genoeg uitzonderingen. The Tallest Man On Earth is er hier ongetwijfeld één van. De Zweed heeft inmiddels drie studioalbums op zijn naam staan waarvan There's No Leaving Now anderhalf jaar geleden uitkwam. Komt hij vanavond nieuw materiaal presenteren? Nee, dit is zelfs één van zijn laatste optredens voordat hij een pauze neemt en wel nieuw materiaal gaat schrijven. Het is voor Kristian Matsson, zo heet hij echt, de uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat hij is geëvalueerd tijdens de afgelopen tour. Hierin slaagt hij helaas maar gedeeltelijk.

Enthousiast komt The Tallest Man On Earth het podium opgerend. Hij heeft er zin in en het publiek is bij het instarten van King of Spain muisstil. Het gemiddelde publiek zijn veelal vriendjes met vriendinnetjes (of andersom). Zijn typerende stem met sterke vergelijkingen met Bob Dylan wordt meerdere malen bijgevallen door het massaal toegestroomde publiek. Want ja, de grote zaal van 013 is vanavond zeer goed gevuld. Zijn gitaarspel blijft indrukwekkend om naar te kijken. Bij Love Is All weet hij met enkel een arpeggio op elektrische gitaar een mooie sfeer neer te zetten. Het begin van het optreden is sterk met veel interactie en mooie nummers.

Het is de afwisseling die hem parten speelt. Speelt hij doorgaans nog wel een paar nummers op de piano, dit laat hij vanavond volledig achterwege. De enige afwisseling die je voorgeschoteld krijgt is de switch tussen klassieke en elektrische gitaar. Zeker de nummers op klassieke gitaar kennen weinig variatie en subtiliteit die ze juist op de plaat soms wel kennen. Het subtiele gitaarmelodietje in 1904 bijvoorbeeld. Hoe zou The Tallest Man On Earth klinken met een begeleidingsband? Daar deinsde Justin Vernon van Bon Iver toch ook niet voor terug?

Om vijf kwartier te boeien is de performance van de jonge Zweed niet voldoende. Inhoudelijk heeft hij te weinig te vertellen (de zoveelste "Thank you for listening" roept enige irritatie op) en moet het daarom volledig hebben van zijn liedjes. Laten die vanavond nou net iets te kort komen. De live-uitvoeringen voegen maar weinig toe ten opzichte van die op de plaat. Op de valreep weet hij toch nog te verrassen wanneer zijn vrouw Amanda Hollingby Matsson het podium oploopt tijdens Graceland van Paul Simon. Is The Tallest Man On Earth gegroeid? Nee, hij staat stil. En stilstand is achteruitgang. Een nieuwe plaat kan hem uitkomst bieden.